Zkratky mesicu v cs_CZ - shrnuti

Petr Kolar PETR.KOLAR na vslib.cz
Čtvrtek Září 24 12:19:36 CEST 1998

                 Dobry den

   Doma jsem si uz locale cs_CZ opravil, ale ve skole jsem nastavil
LANG=czech, zadal ls -al a musel jsem se vratit k nedavne diskusi:

Vladimir Michl <michlv na risc.upol.cz> wrote:
> Jinak jeste k tem zkratkam. Muj nazor je stejny s M. Mrakou, zkratky
> mesicu, az na to bude norma. Tim samozrejme nikomu nebranim udelat navrh,
> udelat anketu, vysledne zkratky probrat s nekolika jazykovedci a nasledne
> podat navrh na normu. Spise naopak. Takze, kdo se toho ujme?

   Panove, zkratky mesicu nikoho z tech, co delaji normy, nepali. Norma
na ne muze byt za pul roku, za pet let, nebo taky nikdy. Snazit se prosadit
neco takoveho jako statni normu je pro vetsinu lidi od pocitacu zbytecne
mrhani casem. Take si myslim, ze kdokoli z Ustavu pro jazyk cesky pri zmince
o tom, ze by bylo vhodne vytvorit zkratky nazvu mesicu (nejlepe vsechny
stejne delky), se zepta, zda je to skutecne potreba, a nenecha si vysvetlit,
ze to potreba je.

   Potrebu zkratek mesicu (stejne delky) pocituje ovsem mnoho uzivatelu
pocestenych Unixu. Argumentovat tim, ze si mohou nastavit na cestinu pouze
LC_COLLATE a LC_CTYPE je strkani hlavy do pisku. Argumentovat tim, ze
nejake skripty budou ocekavat urcita jmena mesicu je nesmysl. Jednak, jak
pisete, neni norma, ktera by rekla, co maji ocekavat ;-), a za druhe by si
ty skripty stejne mely prepnout na "C" (nebo POSIX) locale, aby to, co
budou zpracovavat, bylo nejakym zpusobem standardni. Cekat, ze nekdo
opravi ls, aby umoznovalo pouzivat libovolne dlouha jmena mesicu a pritom
vypisovalo vse do sloupecku, je take iluzorni (bud by si ls -l muselo
zjistit, jaky je nejdelsi nazev mesice v danem jazyce nebo vypisu, nebo by
tento udaj musel byt pridan do locales, nebo by se muselo vynechat hodne
mista (v nem by se pak pekne vyjimalo takove May) a pak by se ani informace
o souborech s relativne kratkymi jmeny nevesla na jeden radek - aby byl
vypis jakz takz zformatovany, musel by byt rozlozen na dva radky a jak
'snadno' by se neco takoveho da'l zpracovalo v nejakych skriptech si jiste
dokazete predstavit). Ani hodnota vracena ctime() neni duvodem pro
nepouzivani zkratek - bez ohledu na to, zda vystup ctime() ma nebo nema
zaviset na nastavenem jazyce. Pokud nema, pak ma byt vystup delky 26 znaku
presne v tom tvaru, jaky popsan v manualech. Pokud nema, pak o delce ani
strukture vystupu nelze obecne nic predpokladat (tim spis, kdyz abmon
nebudou zkratky).

   Neexistujici zkratky jmen mesicu mohou sice pusobit osvetove pro zaryte
zastance Unixu (kdyz s tim budou chtit neco delat, budou muset nastudovat
neco o locales ;-) - ale kdyz si to kazdy udela po svem, to bude teprve
chaos!), ale u potencialnich zajemcu o Unix mohou jen zpusobit, ze zhnusene
prejdou na neco, co ma lepsi baleni a tak peknou ikonku s okynkem.

   Pokud jsem dobre sledoval predchazejici diskusi, nikdo (krome Vladimira
Michla a Michela Mraky, coz jsou zrovna autori locale cs_CZ) se nevyslovil
proti pouzivani trojpismennych zkratek nazvu mesicu; nekolik lidi napsalo
jak to vypada v jinych systemech, ale nikdo nebyl proti. Karel Zak
protestoval proti dvoupismennym zkratkam nazvu dnu v tydnu kvuli funkci
ctime() a jeho namitku odmitl Stanislav Meduna.

   Nevidim zadny duvod, proc by abmon nemely byt trojpismenne zkratky.
Jedina nejasnost je ve zkratkach pro cerven a cervenec, kde vetsina lidi
deklarovala, ze je jim jedno, jake zkratky budou pouzity, jen kdyz umozni
rozliseni nazvu obou mesicu (z tohoto duvodu je nevhodny muj navrh, aby
zkratka cervna byla cer, protoze to docela dobre muze byt i cervenec).
Pro cerven by mohly byt zkratky cen nebo cvn, pro cervenec cec, cvc nebo
cnc.

   Cili panove Michle a Mrako, nechteli byste sve nazory na tuto otazku
prehodnotit?

                                                 S pozdravem
--
                          ***  Petr Kolar  ***
             Phone: +420-48-535-2371   Fax: +420-48-535-2229