pevna IP pro dialup

David Rohleder davro na ics.muni.cz
Středa Srpen 18 10:55:58 CEST 1999

dadman na brainsys.cz (Jakub Dadak) writes:

> P200 , 64 MB RAM, 1GB HDD - cenu nejak odhadnete
> MOXA cca 9000 Kc
> COSA 15000 Kc
> SDL tusim kolem 25000 Kc
> 3 x SMC 943TX cca a 1500 Kc (mozna min, nevim)
>
> cca tech 60000 dohromady, ale slo by jeste 10 tisic usetrit,
> kdybych tam dal 2x cosa
>
> Co se tyce poctu uzivatelu, tak:
> Na ethernetech je asi 50 masin, ktere jedou
> jako db servery, webservery, prac. stanice atd.
> Co se tyce mailserveru je asi pro 80 lidi (permanentni
> provoz). DNS je pro cca 50 domen.

Myslim, ze cena hardware vetsinou nehraje tak velkou roli.

Cisco jako access-server je proste pouze access server a dela to dobre
(az na konecny pocet vyjimek). Ma velkou vyhodu v tom, ze je v nem
opravdu jenom malo veci, ktere se mohou pokazit nebo spatne
zvrtnout. Ma pomerne jednoduchou a hlavne jednotnou konfiguraci, ktera
je dostatecne prehledna.

Naproti tomu v linuxu je problem v tom, ze kazdy si muze udelat tu
svou cast po svem a pak pri vymene administratora se v tom tezko
vyznava. Je vice veci, ktere se mohou pokazit (treba disk). Neni tak
docela jiste, ze vsechno bude za vsech okolnosti fungovat
(napr. spusti se ppp pokud bude uplne zaplneny disk?).

Cisco ma v podstate jedinou vyhodu: nakonfiguruj a zapomen kde to
cisco je a nic se nestane.

Do linuxu se snazite vetsinou nacpat mnohem vice veci a proto
potrebuje taky vetsi peci. DNS, proxy, autentizacni software, atd. Z
toho pak muze vznikat dojem, ze se o nej musite vic starat a cisco
jste videl jenom, kdyz vam ho privezli.

Proste v soucasnosti ma linux sve misto a cisco taky, takze klidne
muzete pouzivat co vam na danou vec vyhovuje vic.

Brno, Czech Republic