Quo vadis Linux was: RedHat 6.1cz

Peter Ronai dzony na dvalin.bicba.sk
Neděle Prosinec 19 16:58:14 CET 1999

okej ja som instaloval win95cz a polovica systemovych veci mala zmiesane
hlasky takze som im nakoniec nerozumel vobec aj ked anglictinu ovladam v
pohode..... (a to este nehovorim o tom co to robilo ke som skusil
nainstalovat y2k patche....)
no chlape treba si na to sadnut a nastavit to aby to bolo optimalizovane
na vasom mieste by som prekompiloval kernel na co najmenej features aby
bol maly v pamati, vypol by som vsetky prebytocne sluzby - vzhladom na to
co pisete to chcete pouzit asi ako workstation takze slusby typu httpd
ftpd pop3d imapd named a podobne treba trvale povypinat
namiesto kde si treba nainstalovat nejaky pekny ale uspornejsi
windowmanzer ako napriklad icewm alebo enlightenment, namiesto netscapea
sa daju pouzit alternativne browsery alebo netscape sam ako navigator -
ten je rychlejsi
treba mat velky swap a pohrat sa s tym
ja na skusobne ucely pouzivam P133 s 32 MB ram a chodi to krasne ale mnohe
s tych veci ktore tam boli som vyhodil lebo sa mi nezdali potrebne

ono to zas nie je tak jednoduche
tu sa nadava na windows (tymto tento OS nebranim!!!) ze chodi pomaly a zle
ale on ked sa mu venuje dost casu tak vie byt sakra rychly, len ho treba
nastavit v registroch (bohuzial zato pada dost casto...)

Redhat je podla mna taky polotovar a je potrebne ho dokopat k tomu aby
robil to co od neho ocakavate.... nie je predsa mozne aby jeden OS a
dokonca v jednej konfiguracii bol vhodny aj ako server aj ako workstation
a ja neviem co este

faktom je ze na horsom hardveri (486/66 16MB RAM) som rozchodil win95 bez
problemov a mal som na tom office97 netscape a este photoshop
kamarat mi pomohol nastavit registre a ono to bezalo ....
ale v zivote som nevidel tolkokrat padnut aplikaciu ako tam a to uz ani
nehovorim o tych restartoch....
> alebo nebudes nan instalovat Win 2000. Myslim, ze tym by to dopadlo tak isto.
> Narocnejsiu aplikaciu by si spustil, ale seriozne v nej robit by si nemohol.
nemozem suhlasit
da sa to ale chce to priblizne rovnake znalosti o operacnom systeme a jeho
behu a hlavne registroch a hardveri ako v pripade linuxu spred dvoch rokov
kde clovek aby nieco rozchodil musel citat ako zaciatocnik stovky stran
manualov...
okrem toho ta namaha nestoji za to a os typu win s filozofiou akou sa
distribuuje a podporou aka k nemu je nie je stastnou volbou koli
uzivatelovi ako takemu

na druhej strane ale , bohuzial, ma aj linux svoje muchy a nemozno ich
vzdy pripisovat len faktoru medzi monitorom a stolickou
fragmentacia usilia o tvorbu projektov, nedostatok dokumentacie k
niektorym klucovym  features (mam na mysli napr. niektore casti sietovej
podpory kernelu), na jednej strane nadavky a na druhej strane kopirovanie
chyb redmontu, zaslepena nekomunikativnost napriklad s komunitou BSD (ktorej
unix nie je na zahodenie), najznamejsie bugy (kto che bezpecny server s
mission kritical aplikaciami da vacsinou podla mojej skusenosti prednost
BSD), distribucie su vacsinou dodavane ako predzute polotovary ktore ale
treba dozut a ktore nie su vhodne na okamzitu aplikaciu, nedostatocna
podpora pre iste typy hardveru (ano viem, z unixov je to ta lepsia...),
filesystem vdaka ktoremu sa mnohy spravca rozpamatal na vulgarizmy ktore
opustil v puberte a mnohe dalsie vyhrady ktore niekde v mysli mame ale ich
casto neprizname lebo je na prirodzene linux sympaticky a mily a z roznych
pricin sme si na neho zvykli a uz by sme nemenili (ako ked si niekto
zvykne na win v dlhorocnej praxi a potom nadava na linux hoci ho videl
povedzme raz v zivote aj to len v command line mode)
ono sa mi zas lahko vravi ked som mimo diania, vsak ;)
tak sorac za mudrovanie

dz