Diakrtek v nazvech souboru (Re: Smazeni CD pro W95 s cestinou)

Lukas Horalek lin na ester.economia.cz
Středa Únor 3 00:21:25 CET 1999

...(lehce OFF-TOPIC)...

On Tue, 2 Feb 1999, Slavek Janis wrote:

> Problem bude asi v tom, ze vetsina programu na hacko/carkovany pismana
> kaslou. Nektere je jednoduse nahrazuji podtrzitkama ;)

To je opravdu ruzne (a nekdy hruzne). Treba u nas ve firme pracuje spousta
lidi na Applech a centralni souborovy server je AIX (RS/6000). Na AIXu
bezi produkt jmenem EtherShare, ten se stara o dostupnost zdroju a sluzeb
pro jablickovske klienty (tedy asi takova obdoba Samby pro kombinaci
Unix-Windows).
Nu, a jelikoz Macintoshe maji v sobe pry cestinu jaksi od narozeni, je
tato jejich uzivateli pouzivana pokud mozno vsude - klidne i v systemovych
slozkach. EtherShare se k tomuto problemu stavi tak, ze pred ulozenim
souboru na AIXovsky filesystem provede konverzi pismenka s diakritikou do
podoby "dvojtecka-ASCII kod", takze nebohy Unixar pak pri vypisu ls-kem
vidi treba takoveto skvosty:

!!Instalace Syst:8em:f3
HN P:de:92loha

...a podobne. Mezery i na zacatku jmena jsou jevem zcela beznym..

Snazil jsem se namluvit Applistum, ze byt trochu konzervativni pri
pojmenovavani souboru (a tedy i oprostit se od diakrtka) neni tak uplne od
veci...ale jako kdyby hrach na stenu hazel.

Nuz, nechal jsem to byt. Ale kdyz jsem zjistil, ze pres EtherShare jde i
pridavat nove uzivatele, a uvidel jsem paznaky v /etc/passwd...dosla mi
trpelivost. Stacilo se ovsem zatvarit trochu nevrle a nenapadne poukazat
na silu prikazu "rm -rf /"...a od te doby je, alespon v systemove casti,
od diakritiky pokoj...;-)

Na zaver trochu filosofickych otazek. Myslite si, ze je na miste byt
ponekud konzervativni a treba diakritiku si v souborech odpoustet
(zejmena, kdyz jste v multiplatformnim prostredi, o mnozstvi druhu
kodovani cestiny nemluve), nebo je to jen muj, zatvrzele unixovsky, nazor,
a clovek by mel jit z dobou (tedy snazit se prizpusobit faktu, ze kdyz uz
uzivatel dnes muze tlouci do nazvu vicemene celou ASCII-tabulku, proc by
to nemel vyuzit)....?

						S pozdravem
							Lukas Horalek,
							HN, Economia, a.s.

P.S. : Uplne na zaver a uplne off-topic: Vcera jsem si precetl, kterak
Win95&98 realizuji na FAT16 dlouhe nazvy souboru. Ne, ze bych si o Windows
kdy myslel neco dobreho, ale neco tak zhuverileho bych snad nevymyslel ani
ve svych 10ti letech, kdy jsem se venoval v BASICu prikazum PLOT a
DRAW...:)
(Zajemci necht hledaji prislusny clanek v Computerworldu 01-02/99)