POLEMIKA: Clanky o Linuxu (long)

Milan Sorm xsorm na informatics.muni.cz
Úterý Únor 16 10:50:34 CET 1999

Tue, Feb 16, 1999 ve 12:05:56AM +0100 Dan Ohnesorg, admin of POWER napsal:
| On 15 Feb 99, at 23:02, Milan Sorm wrote:
|
| Tady mi neco uniklo, klienti pro mars jsou prece identicti s klienty
| pro novell, marsu dokonce uplne staci klasicka podpora lsl, ipxodi,
| netx, ktera byla u novellu posledni rozumna, co prisel nw 4
| spotrebuji mi klienti vice pameti nez cokoliv jineho.

jenze abych mohl pouzivat NW klienta od Novellu, musel bych ten NetWare
koupit, ne ?

| Sit a autocadem neni ani trochu bezna. Autocad je program, ktery sice
| svou popularitu dobyl pod dosem, ale mnohem vice by mu s jeho
| pamtovymi naroky slouzil unix. Skloubit ho s novell nebo lanmaster
| klientem je skutecne orisek.

Jenze je to zakladni vec, kterou napr. projekcni firma pozaduje.

> [...]
| jineho. Je to i logicke, nejaky forkovany user space proces jako je
| samba nemuze vykonove stacit systemu, ktery bezi cely v kernel
| rezimu, ma vyhradni pristup ke vsem zdrojum a nic jineho neumi. To
| ale neni to co potrebuje mala sit, te by prave mel vyhovovat linux,
| ktery sice bude sdilet pomaleji, ale bude krome toho umet i mnoho
| ostatniho. Pravoverni zastanci novellu me sice budou atakovat, ale
| pripojeni na internet pres border manager chodi, no... ale Linux to
| neni. A predstatava, ze kancelar s peti PC bude mit dva servery a dva

Ja ale netvrdim, ze linux neni lepsi - ostatne bych se za nej i primlouval.
Ale bohuzel konfigurovatelnejsi mi prijde NW (i kdyz neco se dela na serveru
a neco na stanici). Uz treba jen z hlediska access listu. Napr. MARSu jsem
nebyl s to vnutit, aby vyrabel vsechny soubory ve spoolu tiskarny s pravy
777 (vzdycky udelal neco jako 640) - a potom prohlasil, ze s tim souborem
nemuze nic delat - nevim proc. taky nepracovalo zjiosteni velikosti disku,
mezi uzivateli se navzajem nemohli sdilet soubory, neslo psat do korenovych
svazku namountovanych disku atp. atp.

Ale presto fandim Linuxu. Jen kdyby se v nekterych ohledech priblizil
jednoduche sprave NW.

milan sorm
Milan Šorm  (aka John Popelník)      telefon: +420 5 41512348
B205, FI MU, Botanická 68a, Brno     sorm na informatics.muni.cz
http://www.fi.muni.cz/~sorm/         tel. domů: (05) 46211083
"U vás na Moravě prý lidi chytáte a zavíráte pod zem ?"
          "Tož ja, na jižní do sklípků a na severní do dolů."