POLEMIKA: Clanky o Linuxu

Úterý Únor 16 12:18:42 CET 1999

Milan Sorm pise:
:Musim oponovat. Ja delam s Linuxem uz znacne dlouho a jsem jeho velkym
:fandou. Rozhodne netvrdim, ze se mi Linux nelibi. Ale z praktickeho hlediska
:(zkusenosti) mi prijde lepsi nasadit tam, kde ta firma skutecne ma penize,
:WinNT ci Novell NetWare. Napr. tento vikend jsem se zamyslel nad vytvorenim
	To snad jenom v pripade, ze ty penize potrebuje odepsat z dani.
Ja bych rekl, ze prave z praktickeho hlediska je lepsi ujasnit si
pozadavky na cilovy stav a najmout nekoho, kdo je splni nejlepe,
nejspolehliveji, pripadne nejlevneji. V neprospech Linuxu muze mluvit jenom
mnohem vyssi cena prace nez licenci, coz se zrejme nekomu zda podezrele.

:trivialniho souboroveho serveru pro 5 DOS stanic. Pro toto mi Linux nic
:elegantniho nenabizi (o skutecne dobre fungujicim nekomercnim klientu NFS si
:lze nechat zdat, Samba pracuje s Win a Mars, ktery jsem nakonec zvolil,
:nakonec zpusobil vic problemu nez ocekavani - a to Mars pomerne hodne
:pouzivam). Nasazenim Novell NetWare se tato vec vyresi elegantne (protoze
:NetWare ma i elegantni DOS klienty).
	U takhle male site (5 stanic) snad nemusi byt rychlost odezvy
serveru to hlavni. Samba se da pouzit i v dosu pri nainstalovanych a
nespustenych Windows 3.11 pro pracovni skupiny.
	Jeste si vzpominam, ze soucasti opendosu byl i klient novellu, nikdy
jsem ho ale nepouzil, takze nevim, jak je to s jeho eleganci.

:Tolik k teto polemice. Asi to nezni dost presvedcive, ale kdyz srovnam dobu
:pro nainstalovani file serveru a print serveru na Linuxu (asi 6 hodin) s
:dobou tehoz na NetWare (1 hodina), NetWare nesporne vede. Je mozne, ze je
:to mou neschopnosti ohledne Linuxu, ale na svou obranu bych uvedl napr.
	Zminenych 6 hodin je natolik individualni cas, ze bych to jako
argument rozhodne nikde neuvadel.

--

--Zdenek Pytela, <letty na mrakoplas.phil.muni.cz>