Linux a komerce (Bylo Re: POLEMIKA: Clanky o Linuxu)

Čtvrtek Únor 18 14:38:02 CET 1999

Petr Krenzelok <petr.krenzelok na trz.cz> writes:

> Linux jako desktop? Podle me - zapomente ..... Bezny uzivatel ma problem
> ovladad Widle, natoz Linux ....

Problem neni v jednoduchosti a funkcnosti ovladani z pohledu uzivatele
- zde se jiz Linux na MS-Windows dotahuje a v nekterych oblastech je i
prekonava.

Duvod, proc bych Linux rad videl i v roli podnikoveho desktopu je ten,
ze Win95 maji zcela zasadni problemy s administraci a s naklady na
udrzbu a WinNT jsou prilis narocne na systemove zdroje. Ve svem volnem
case udrzuji v chodu sit s asi 10 PC s Win95 a velmi casto napravuji
omyly uzivatelu (vymazany systemovy soubor, zavirovani makrovirem
pote, co si uzivatel vypnul antivirovou ochranu, aby mu system bezel
rychleji ...). Problemem zde nejsou uzivatele, ale OS, ktery neco
takoveho pripusti.

Na trhu schazi jednoduse ovladatelny, levny a dostatecne flexibilni
desktop, pro ktery je dostatek aplikaci. Ja se domnivam, ze tuto roli
by mohl hrat prave Linux.  Zatim mu ale schazi (hlavne v CR)
vyhovujici kancelarske aplikace. Vyhodou Linuxu je bezproblemova
udrzba pres sit, oddeleni role uzivatele a administratora a relativne
male naroky na systemove zdroje - proste idealni desktop :-)

> IPC se da prece resit ruznymi postupy .....

Nemel jsem na mysli jen IPC (Inter Process Communication), ale i
vymenu dokumentu (napr. emailem) mezi uzivateli pouzivajicimi MS
produkty a temi ostatnimi. A zde je prave kamen urazu. Kdo nekdy
zkusil spolupracovat s kolegou na vyvoji dokumentu, ktery je psan v
MS-Wordu (protoze kolega nic jineho nema), tak rychle pochopi, ze bez
MS-Wordu na obou stranach to proste efektivne nejde. I kdyz si
zprovoznite cestinu napr. v Applixu, tak kolega Vam zahy posle
dokument v azbuce a Vam zase nezbyde, nez hledat zpusob, jak donutit
Applix psat bukvice.  To neni pro bezne uzivatele, ale pro experty, a
i ty to stoji enormni usili.

Myslim, ze Microsoft vec dobre vystihuje tim, ze Word a Excel oznacuje
jako "killer applications" - tedy takove, ktere uzivatele donuti
prejit na Windows, at se to uzivatelum libi nebo ne. Kdyby MS nemel
80-90% podil na trhu kancelarskych aplikaci, pak by o zadne killer
apllications neslo, ale MS ten podil ma ...

No doufam, ze dalsi me prispevky uz budou zase vice o Linuxu ;-)

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR