tragikomedie (long)

Jacek Kopecky kopeckyj na inf.upol.cz
Úterý Leden 26 16:05:24 CET 1999

 > Ahoj vespolek, v dnesnim Neviditelnem Psu vysel clanek Michala Malka
 > s nazvem "Linux neni pro mne". Toho cloveka neznam a po precteni
 > clanku uz snad ani poznat nechci. Nenasel by se tu nekdo, kdo by mel
 > silu a chut na ten clanek reagovat - ja to asi nedokazu, protoze v
 > podobnych pripadech nedokazu udrzet zakladni miru slusnosti.
 >
 > PS Myslim ze k polularizaci Linuxu patri i snaha o vyvraceni
 >    nesmyslnych demagogickych blabolu.

 Dobrý den.
 Já linux mám rád a používám už dlouhou dobu, ale přesto se tady musím zastat
pana Málka.
 Existují totiž lidé, kteří vidí počítač jako šedou bednu, která šumí, se
šedou bednou na ní, na které je něco vidět, a konečně se šedou klávesnicí a
myší kolem. Takový člověk třeba i ví, že má harddisk, co harddisk je a proč
je lepší "větší", ale proč by měl znát dělení harddisku na partitions, což
není vůbec triviální?
 Pro takové lidi může být základní požadavek na instalaci ten, aby kladla co
nejméně otázek, a to co nejsnazších. Pro samotnou práci pak potřebují opravdu
jen "tu věc zapnout, kliknout na ikonu a napsat dopis mamince, udělat si
pořádek v domácím účetnictví, nebo si třeba na internetu přečíst
Neviditelného Psa." Nechtějí se přihlašovat ani být otravováni příkazovou
řádkou se spoustou anglických nebo úplně kryptických příkazů, když ani
anglicky ani krypticky nemluví.
 Ten člověk nemusí vědět o multitaskingu a proč je lepší preemptivní než
kooperativní. To je _nezajímá_. Proč by taky mělo?
 K popularizaci Linuxu asi ani nepomáhá prodej použitých knih jako nových.
 Proti panu Michalovi Málkovi nic nemám a jeho článek mi jen říká, že u něj
bych nesnadno popularizoval Linux, a to ne proto, že on nechce, ale proto, že
Linux zatím nedokáže skrýt před uživatelem ty věci, které odrazují a odpuzují
tzv. technické antitalenty.

 Ten článek nebyly demagogické bláboly, to byla autentická zkušenost jednoho
uživatele, a pokud chceme i takové uživatele převést na stranu Linuxu, pak se
musí Linux "snížit k windowsím způsobům", a to ještě není hotovo, ale
předpokládám, že se na tom pracuje. To bude komerční záležitost, a očekával
bych uvedení něčeho podobného od firmy RedHat.
 Tím ji nesnižuji, sám používám RedHat od svých Linuxových začátků.

 Zkuste se tedy pro příště nenaštvat okamžitě, jakmile někdo odvrhne Linux.
Není to zdravé. 8-)

                                       Jacek Kopecký

E-mail: jacek.kopecky na upol.cz (ISO Latin 2 compatible)
WWW:    http://www.inf.upol.cz/~kopeckyj