tragikomedie (long)

Cejka Rudolf cejkar na kazi.dcse.fee.vutbr.cz
Úterý Leden 26 17:37:06 CET 1999

Jacek Kopecky <kopeckyj na inf.upol.cz> wrote:

[Sorry, vybral jsem část z původního příspěvku]

>  Já linux mám rád a používám už dlouhou dobu, ale přesto se tady musím zastat
> pana Málka.
>  Proti panu Michalovi Málkovi nic nemám a jeho článek mi jen říká, že u něj
> bych nesnadno popularizoval Linux, a to ne proto, že on nechce, ale proto, že
> Linux zatím nedokáže skrýt před uživatelem ty věci, které odrazují a odpuzují
> tzv. technické antitalenty.
>  Ten článek nebyly demagogické bláboly, to byla autentická zkušenost jednoho
> uživatele, a pokud chceme i takové uživatele převést na stranu Linuxu, pak se
> [...]

Uff. Souhlas. Díky, díky za tuto reakci. Alespoň vím, že všechny
účastníky této konference nemusím házet do jednoho pytle.

Ješte přidám - instalace je bohužel jen začátek.

Co mám třeba říkat lidem, kteří budou chtít z Netscape tisknout česky?
Stále tu dokola čtu, že fungují filtry typu ogonkify - jenže hned první
stránku, u které jsem to zkusil, jsem neuspěl (už jsem o tom psal, důvody
tu už také proběhly - mezery mezi slovy si dělaly co chtěly a na
několika řádcích mi zmizelo poslední písmenko).

Jak mám přesvědčit bežného uživatele, že neWinXX systém je stabilnější,
když Netscape nebo StarOffice padá každou chvilku a občas za své vezmou
i Xy?  Dobře, jádro systému žije, ale s tím mě dotyčný uživatel
pošle někam...

Jak mám přesvědčit běžného uživatele, že neWinXX systém je rychlejší,
když natažení a běh srovnatelných programů (samozřejmě z uživatelského
hlediska) na stejném HW je ve WinXX mnohem rychlejší?
Například MS Explorer vs. Netscape nebo MS Word vs. Word Perfect.
S vysvětlováním, jak je to se statickým linkováním, proč je něco pomalejší,
když ve skutečnosti je to vlastně rychlejší mě ten uživatel pošel opět
do stejných míst...

Jak mám přesvědčit běžného uživatele, že neWinXX systém je bezpečnější,
když neznalý člověk si na své dva počítače nainstaluje dva systémy -
jeden WinXX a druhý neWinXX a s relativně velkou pravděpodobností bude mít
jako první prolomený ten neWinXX? S vysvětlováním, že nějaký systém
je bezpečnější, když ho má sice prolomený, ale na internetu si už určitě
může stáhnout patch nebo radu, jak prolomení daného typu příště zabránit
mě potřetí pošle do stejných míst...

A pokud má někdo dojem, že články podobného ražení, jako napsal pan
Málek, některé uživatele odrazují, pak by si také ten někdo mohl
uvědomit, že podobně odrazující jsou i články, které oslavují něco,
co z uživatelova pohledu ne zcela funguje. (Navíc nemám dojem, že by
popisovaná trápení skutečně nemohl prožít. Vždyť tu psali i ostřílení
systémáci, že pri instalaci RH přišli bez varování o data na disku :-().

Rudolf Cejka  (cejkar na dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Technical University of Brno, Faculty of El. Engineering and Comp. Science