Pojďme začít dělat (Dlooouhe)

Oto Buchta oto_b na jezek.buchtovi.cz
Středa Leden 27 09:32:26 CET 1999

Dne Út, 26 leden 1999 David Sebik napsal(a):
>jsem

>Jsem za. Navrhuji začít jasným popisem toho, co by to mělo umět a jak by to
>mělo být uděláno. Navrhněte kontkrétní postup.

Malinko jsem o tom včera uvažoval. Existují ve své podstatě dva možné přístupy.
1) Postavit kompletně odznova novou distribuci - bylo by to lepší, ale časově
mnohem náročnější.
2) Vyjít ze stávající distribuce (buď Yenyuv RedHat 5.2-cz nebo Debian CZ/SK,
já bych radši ten RH) a upravit si ji k obrazu svému.

Pak je ještě třetí možnost, a to nejdříve upravit RH a ten pak postupně
překopávát do podoby nepodobné s RedHatem, neboli přes bod 2 se dostat k bodu 1.
A to bych možná viděl jako to pravé ořechové.

Co bych jako uživatel očekával od TNLČ (TenNášLinuxČeský):
1) Čeština funkční hned po instalaci a jednotná jak pro X, tak pro konzolu.
1,5) Aplikace počeštěné hned po instalaci (buď ještě před, a tam, kde to
neumožňuje licence, tak skriptem POSTIN v rpm) včetně předkonfigurovaných
různých filtrů pro tisk apod. .
2) Klikací konfiguráky včetně předpřipřavených konfigurací a konfiguračních
skriptů.
3) Ikonka Update po Intenetu (toto mne napadlo dřív, než jsem viděl
W98), kde se stáhnou nové balíky a provede se automatický upgrade včetně přenosu
konfiguráků.
4) Aby systém nebyl DODO (Dokonfiguruj si sám), ale musí být
Překonfigurovatelný.
5) Plně česká, srozumitelná a jednoduchá instalace.
6) Jednoduchou správu hardware.

Co bych neočekával od TNLČ:
* Všechny možné aplikace, které existují. Není potřeba deset různých mailerů,
stačí např. Netscape - Messanger, kmail a mutt. Uživatel, který si může vybrat,
bývá velmi nerozhodný. Stačí odkázat na to, že na ftp:blablabla existuje
spousta dalších, takže když chceš zkoušet, prosím, bude to ale bez záruky
funkčnosti češtiny...
* Nejnovější verze balíků. Když se někomu podaří počeštit program verze x.y a
čeština nepojede v novější verzi, radši bych distribuoval starší opatchovanou
než novou nečeskou.
* Podporu jiných jazyků než češtiny, slovenčiny a english default. Tím odpadjí
spoustu místa zabírající lokales, dokumentace a aplikace typu kterm.
* Spoustu serverových služeb. Obyčejný uživatel nepotřebuje, aby mu běžel dhcpd
či imapd. Potřebuje WWW, přístup na vzdálené počítače přes ssh, ftp, SAMBU a
IPX, routování, ppp. Neříkám, že je to vše, ale je to to hlavní.

Takže teď k jádru pudla. Co nás čeká, takový malý seznam věcí:
ad 1) Uživatele budou chtít, aby jim čeština fungovala již od začátku, takže
CZECH-HOWTO jim bude na nic, ale musí být vše už připraveno uvnitř.
Takže to bude chtít
a) rozhodnout se pro nějakou konzolovou češtinu a tu zařadit ve formě
odzkoušené do standartní instalace. Bez nutnosti dělat .inputrc atd.
b) totéž, ale pro X-y. Bez nutnosti editovat XF86Config atd.
ad 1,5)
a) Dohodnout se na aplikacích, které budeme distribuovat a  počeštit je shodně
s bodem 1a i 1b,
b) dohodnout se na prostředí (nevím, jak moc český je GNOME, KDE jede česky v
pohodě + přidat fvwm s českým menu pro slabší stroje), počeštit je shodně s
bodem 1b,
ad 2)
a) Zde bych použil spoustu k* aplikací plus dodělal ty, které byde potřeba.
Tam, kde nejsou přeložené, přeložit.
b) Pak bude potřeba dobře promyslet strategii konfigurací takových věcí jako
je SAMBA, IPX, PPP a WWW.
ad 3)
a) Vyhradit server, na kterém budou uchovány nejnovější verze balíků. Podle
data posledního update se stahnou potřebné RPM a provede se upgrade. Bude možné
provádět upgrade taky z diskety nebo jiného podobného média.
b) udělat upgradovací skripty
ad 5) Udělat jednoduchý instalák. Zatím se myslím dá využít RH 5.2, pouze asi
bude chtít předělat ta automatická instalace plus jiné balíky.
ad 6) Udělat nějaký okenní mezixisch mezi mod_utils a uživatelem.

To je zatím tak asi vše.