EMS (=expanded) pamet pod Linuxem

Lukas Kumpera xkumpera na fel.cvut.cz
Pondělí Červenec 19 20:33:16 CEST 1999

> Muzu se zeptat, proc prave EMS a ne normalni extended?

Kdyz mi vysvetlite, jak pracuje extended, tak to mozna predela(me) ;-) Fakt
je, ze ja mel takovy dojem, ze v DOSu se jako extended oznacuje libovolna
pamet mapovana nad 1MB.

> Navic jsou u
> takovych karet dost velke problemy s casovanim, takze ta pamet bude
> hodne pomala. Do jakeho pocitace a jako slotu (ISA-8bit, ISA-16bit, ...)
> ma prijit?

Prijde do ISA (16bit). Jestli extended je pamet nad 1MB, ISA umoznuje
adresovat asi 16MB a pritom v PC bude 32-64MB normalni pameti, tak by se to
nemelo kam naadresovat. Proto ta expanded.

Jinak kolega je takovy sberatel muzealnich kousku typu '30pinovy SIMM neni
zadny starecek' a chce tim dokazat, ze pouzit se da opravdu vsechno. A protoze
je mu jasne, ze ty pameti jsou na dnesni dobu dost pomale, tak to chtel vyuzit
jako swap, protoze je to porad jeste nekolikakrat rychlejsi nez harddisk.

> Obavam se, ze diky pametovemu modelu nebude moci Linux s EMS vubec
> pracovat, aspon se to pise na
> http://www.debian.org/Lists-Archives/debian-user-9608/msg01236.html

Tak to jsme nasli stejny a jediny clanek, co se tyka Linuxu&EMS :-)

Lukas Kumpera