EMS (=expanded) pamet pod Linuxem

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Úterý Červenec 20 09:07:21 CEST 1999

> Kolega chce udelat pametovou kartu, ktera by se chovala jako EMS
> pamet v DOSu (tzn. 16KB stranka z max. 16MB by se mapovala do
> prostoru nekam mezi 702-1024KB (je to definovany, ale z hlavy to
> nevim)

Stranka EMS ma 16 kB z max. 32 MB a alokuje se na adresu 0xc000 -
0xe000. Ta adresa neni pevne dana, protoze se musi zabranit kolizim
napr. s ROMkami jinych karet apod.

> ... ja mel takovy dojem, ze v DOSu se jako extended oznacuje libovolna
> pamet mapovana nad 1MB.
V DOSu se tak oznacuje pamet nad 1MB, ktera je nedostupna (v realnem
rezimu CPU). Ovsem ona se tam nemapuje, ona tam proste je.

> ... Prijde do ISA (16bit). Jestli extended je pamet nad 1MB, ISA umoznuje
> adresovat asi 16MB a pritom v PC bude 32-64MB normalni pameti, tak by se to
> nemelo kam naadresovat. Proto ta expanded.
Pristupovat do XMS pres ISA je problematicke, protoze to bude
_priiiserne_ pomale. Nezapominejte, ze pristup CPU na ISA sbernici
musi projit pres nekolik vrstev (CPU to PCI bridge, PCI to ISA
bridge), zatimco o pristup do RAMky se staraji jine obvody,
optimalizovane primo na tuto cinnost. Navic limit 16 MB plati pro CPU
v chranenem rezimu (286), ktery linuxu nestaci. A v
rozsirenem rezimu (386+) je to vsechno uplne jinak. Tady by dokonce
proste namapovani 16 MB pameti mohlo zpusobit vazne problemy.

> Jinak kolega je takovy sberatel muzealnich kousku typu '30pinovy SIMM neni
> zadny starecek' a chce tim dokazat, ze pouzit se da opravdu vsechno.
To je pravda. Pokud byste meli zajem, taky mi tu par takovych
nevyuzitych kousku prebyva. :-)

> A protoze
> je mu jasne, ze ty pameti jsou na dnesni dobu dost pomale,
To bych netvrdil. Kdyz pominu synchronni DIMMky, pouzivaji se dodnes
(dlouhe) SIMMky obvykle na rychlosti 60ns. A ty "kratke" maji taky
60, takze se jim smele vyrovnaji. Dokonce je ve 2 strojich pouzivame
soucasne s dlouhymi a s dosti "drsnym" casovanim. A bez problemu ...

> tak to chtel vyuzit
> jako swap, protoze je to porad jeste nekolikakrat rychlejsi nez harddisk.
To sice ano, ale mate (aspon teoreticky) vyreseny refresh, kolize
refresh / read apod ? Pokud uvazite, kolik denska stoji 16 MB pameti,
myslim, ze vysledek nebude odpovidat vynalozenemu usili. Ale stejne
preju hodne stesti.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s