dalkova sprava internetoveho serveru+mailserver

Petr Snajdr snajdr na firma.seznam.cz
Čtvrtek Červenec 22 12:04:41 CEST 1999

Dobry den,

petr kincl napsal:

> Pokud nekdo zacina, tak by si mel precist alespon nejakou tu knizku,
> treba Pouzivame Linux nebo at si koupi dokumentacni projekt (LDP). Ja vim ze
> LDP stoji pro vetsinu lidi moc penez, ale kdyz nic nevi tak v tom najdou
> spoustu informaci. Jak rikam, lide jsou lini cist, nemaji (asi) penize
> na dokumentaci,> spise jinak, nechteji "vyhodit" 600,-Kc za knihu, atp.

Jenze pak je to jejich problem. Dokumentace  prijde na stejne penize i
u jinych OS. Kolikpak treba stoji Resource Kit k Windows NT, ze?
Jsou situace kdy je treba investovat :-)

petr kincl napsal:

> co mi nekdo rekne, tak to neni az tak trvale. Mel bych jenom jednu
> pripominku. Operovat tim, ze na siti je spousta dokumentace je hezke,
> ale jen v pripade, ze jste pripojeni pevnou linkou. Kdo si plati
> pripojeni z vlastni kapsy (budiz i firemni) a velka cast poplatku jde
> misto do internetu Telecomu, tak jiz tak

Soucasti mnoha distribuci je celkem velke mnozstvi dokumentace. Pocinaje
HOWTO, LDP, dokumentaci, kterou si instaluji jednotlive balicky. Prikladem
takovych distribuci je RedHat Linux nebo Debian Linux. Nejlepe tedy
zacit tady nez treba u Monkey. Zvlast pokud k Internetu ma clovek omezeny
pristup (kapacita linky i penezenky apod.)

Drobnym problemem muze byt jazyk. Je fakt, ze anglictina je nutnosti. Na
druhe strane NT server taky nikdo nelokalizoval, ale nejsem si jist zdali
jine OS na tom nejsou i lip (co AIX?).

Posledni moznosti je zakoupit nejakou knihu. U nas se jich prodava
nekolik. Koupit je nebude problem a penize - pro jine OS se take
nerozdavaji zadarmo. Ponekud nakladnejsi je koupit nejakou anglickou knihu
a to i proto, ze si ji clovek casto nemuze prohlednout do predu, ale
mozne to taky je.

On Thu, 22 Jul 1999, Ivan Suchy wrote:

> Osobne si myslim, ze sposob akym sa linux konfiguruje, teda editacia
> textovych konfigurakov je to, co robi linux
> SILNYM, ZAUJIMAVYM a tym co NEMA!!! (bohuzial alebo chvalabohu) obdobu v
> tiezoperacnych systemoch aka W.

Coz nic nerika o tom ze by pro to nemohlo existovat nejake GUI :-)
Jenze v GUI rada veci jde udelat dost spatne.
viz. opakovane vytvareni velkeho mnoztvi uctu, domen,..

phamak na faxmodem.cz writes:

> A neradte, at se vsechno edituje rucne... ono kazfy den pridavat nekolik
> domen a k nim maily a ftp ucty... to by byla moje smrt :-)))

Od toho existuji shelly z nichz se da s textovymi soubory vcelku
dost dobre pracovat. Chtel bych videt delat nektere akce v GUI NT
pokud by jste vytvarel tisice uzivatelsky uctu, domen atd. kazdy den.
V tu chvili je GUI-only interface dost nevyhone. Druha vec, ze
clovek, ktery dela takove veci kazdy den by mel tem pocitacum
trochu rozumet = tohle prece pro takoveho cloveka nesmi byt problem
vyresit pomoci standardni nastroju nabizenych kazdou distribuci Linuxu.

> No nevim,
> neni lepsi vyplnit par kolonek, KLIKNOUT a vse by bylo hotovo??
> Myslim si ze ano. Nez hodinu editovat konf. soubory pro web, mail, ftp,
> dns

V jednodusich pripadech ano. Na druhe strane nevim jsem na jare dosel
na GTS prekontrolovat pocitac jelikoz mu odesel file system a jelikoz
tam maji jeden monitor a jednu klavesnici cekal jsem
az tam nejaci nadsenci dokonfiguruji DNS na NT. Kdyz jsem se jich
po tom co ubehla asi hodina a ja na chodbe usel nekolik Km
zeptal jak jim to bude trvat, informovali me, ze jeste hodinu.
Nevim jak dlouho uz tam byli pred tim ne zjsem dosel, ale
to museli konfigurovat opravdu mnoho dome, ze jim to tak trvalo
a nebo mozna, ze to GUI se zaskrkavacimi tlacitky neni az tak
super, mozna, ze umeli kikat, ale nevdeli co je MX zaznam apod.
Mozna, nevim. Spis bych rekl, ze je to v rozporu s Vasim tvrzenim.

phamak na faxmodem.cz wrote:

>  A mimo to, nikdo nerika za jeden den!!! Kdo vlastne prisel na ten
> nesmysl za jeden den???

nevim zdali chcete radu nebo jste se prisel pohadat. V kazdem
odpoved je zde:

On Thu, 22 Jul 1999 phamak na faxmodem.cz wrote:

> Vazeny arogantni pane Novotny,

> co poradi, si velice vazim. Ale rozhodne si nevazim lidi, jsou
> arogantni, paranoidni a maj hloupy keci!!! Ze, pane Novotny!!!

Nezlobte se na mne, ale odpoved p. Novotneho mi prisla velice korektni.
Naopak oslovovat nekoho jako "Vazeny arogantni pane Novotny"
mi prijde samo o sobe znacne arogantni. Je to _jako_
kdyz zlodej krici aby chytili zlodeje...

Ladislav Colc napsal:

> Prave takovehle rady pomuzou zacatecnikum k rozhodnuti jaky system budou
> pouzivat dal. Neschopnost, neochota a arogance a zabednenost to je to
> prave co z vas "Linuxaku" cisi.

Zajimalo by me kdo jsme to MY a kdojsou ONI tj. VY? :-) Jak se to pozna?
Pokud nekdo napise "ja chci Linux aby byl jako NT" tak odpovedi muze byt
snad jen to, aby si koupil NT. Tohle prece neni marketingove snazeni
za "Linux everywhere". Ve svem dusledku takove tendence Linux skodi.
Viz. "rychlejsi NT nez Linux" apod. Ted i kdyz to bude pravda nikdo
neuveri nebo ho to uz ani nebude zajimat :-)

> Nemusi, ale nesmysl to neni... Napr. hledani chyb, umet si poradit

Ja bych to opravdu za nesmyl nepovazoval, minimalne bash je vyhodou

phamak na faxmodem.cz wrote:
> apod...
> Jen blba kompilace PHP3+MySQL+APACHE je docela zajimava...

Ted jsem se dival, ze v distribuci, kterou pouzivam tato kombinace
je (pouzivam Debian Linux) a tak bych to snad ani kompilovat nemusel.

On Thu, 22 Jul 1999 phamak na faxmodem.cz wrote:

> A jen tak mimochodem, proc se vlastne vyviji graficka rozhrani do
> Linuxu, jako je Gnome a Kde???

Pro spravce jiste ne. Pro to, aby byl Linux pouzitelny take jako
uzivatelsky desktop.

> Ale je tu problem... konfigurovat si maily a dalsi blbosti bude muset i
> zakaznik, a tomu pristup pres telnet (ach boze) vnucovat nebudu...

otazka je co si ten zakaznik vubec chce konfigurovat??
Rozepise se o tom vic.

> nehlede na to,
> ze je to docela nebezpecny...

existuje Secure Shell - ssh, pouzivejte ho jako nahradu za telnet.
Opet nasel jsem ho primo ve sve distribuci.

--

S pozdravem
   Petr Snajdr

Seznam Ceskeho Internetu: http://www.seznam.cz/
Magazin pro kazdeho: http://www.novinky.cz/
Seznam Dnes: http://dnes.seznam.cz/
Navody, recenze, technika:
http://www.novinky.cz/Index/TechDesk/
Miluji starozitnosti jako je Cobol, Algol a _Perl_