Disk 8,4 GB na 486ce

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Pátek Červen 11 09:06:01 CEST 1999

> koupil jsem si disk Seagate Medialist ST43820A o kapacitě 8,4 GB.
> Mám obstarožní 468ku (DX2/66) s boardem UMC HOT433.
To nic, máme tu i větší exoty ...

> Moje představa
> byla taková, že se tento disk stane primárním a 850MB disk, který
> tam doposud tuto funkci plnil, se stane "disketou", na které budu
> přenášet soubory k vypalovačce. Problém je, že se s novým diskem
> odmítá BIOS bavit
Jak odmítá ? Co udělá autodetekce BIOSu ? A vypíše ho aspoň linux při
startu ?

> a při zapnutí LBA režimu mašina ani nenabootuje.
Při změně režimu LBA <-> nonLBA se musí znovu rozděklit fdiskem. V
režimu LBA se načítají sektory v jiném pořadí a údaje z PTBL pak
nesouhlasí se skutečností.

Tip : Zkuste kombinovat zap./vyp. LBA, příp. 32-bit přístupu (nabízí
jen některé BIOSy). Jeden disk se mi hlásil jako 528 MB / 2.1 GB /
2.8 GB (správná hodnota). A samozřejmě se správnou kombinací znova
fdisk ...

> Disk jsem proto hodil na sekundární IDE a rozdělil linuxovým
> fdiskem, přičemž jsem chtěl mít 5 giga pro DOS(Win
Myslíte 5GB pro DOS v kuse ? To asi nepůjde. Leda použít FAT32 a
místo DOSu 6.x použít DOS 7.x (z win95). A jak jste tam vytvořil
FATku ? Na oddílech > 2.1 GB to může dělat problémy - jednou jsem
udělal oddíl 3.1 GB pomocí fdisk + mkfs a pak jsem zjistil, že místo
FAT32 to byla FAT16 (!) s nestandardní velokostí clusteru 64 kB (max
32 kB). Šlapalo to pěkně i pod DOSem, ale po jednom resetu už to
nikdo neuměl opravit.

> a zbytek pro Linux.
Chudáček tučňáček, zase jenom zbytky... :-)

> Windows95 ale poznají jen jednu dvougigovou partition (chvála
> bohu za to, BIOS a DOS si ani neškrtnou).
A vidí W95 ten disk ? (Ovl. panely -> Systém -> Správce zařízení ->
Diskové jednotky). Pak by ho měl fdisk z W95 umět rozdělit.

Tip : Zkuste totéž bez zadávání údajů do BIOSu.

> Je možné soužití DiscWizardu a Linuxu?
Údajně ano (viz archiv konference).

> Je možné rozdělit disk tak, aby bylo
> 5 giga ve třech partitionech (nebo logických discích) pro DOS a zbytek pro
> Linux?
A máte IDE řadič on-board nebo ISA nebo VL-BUS kartu ? Zmínil jste
sekundární kanál, takže VL-BUS nebo on-board. Takže to vypadá
nadějně.

Obecně : Přístup z DOSu na velké disky (2.1 - 8.1 GB) je možný za
předpokladu, že se rozdělí na oddíly s FAT16 (max. 2.1 GB). Pro
takový případ by nejspíš bylo vhodné rozdělení :
	hda1 : "několik" MB	- ext2	 /boot	(aby mohl BIOS najít jádro0
	hda2 : "podle potřeby" FAT16	DOS		(musí mít primární)
	hda3 : "podle potřeby" FAT16(32) W95	(musí mít primární)
	hda4 : Extended
	hda5 - hdaX : Linux ext2 (/), Linux swap .... (linux nemusí mít
primární)

případně pro DOS a W95 použít jeden oddíl.

Snad vám to k něčemu bude. Další dotazy případně soukromě.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s