uplne OT: Zkousim Solaris

Pondělí Červen 14 19:17:42 CEST 1999

rskokan na lapeco.cz (Radek SKOKAN) writes:

> Tak jsem zkusil nainstalovat Solaris (ten pro nekomercni pouziti,
> "zadarmo"). Docela jsem byl nemile prekvapen, jak se muze lisit
> standardni UNIX od Linuxu.

Rozdil mezi Solarisem a Linuxem neni o mnoho vetsi, nez rozdily mezi
jednotlivymi "odrudami" Unixu (Ultrix, AIX, HP-UX, BSD, ...). Pojem
"standardni Unix" zaveden neni, jednotlive verze splnuji ruzne
standardy (POSIX, XPG4, ...) a hlasi se k ruznym vetvim (BSD, System
5). Firmy se chtely odlisit (aby lepe prodavaly), a tak se ted lisi (a
prodej vazne) ;-).

>     1.    Po vlozeni CD paleneho pod Win mi ho to nejak samo
> namontovalo, ale divne. Napr. misto bla/index.html mam, myslim,
> bla/index~1.htm, takze mi zadne linky nechodi. Asi to nenamontovalo s
> podporou Joliet nebo jak to je (moc tomu nerozumim).

Solaris by mel umet Rock Ridge extension; pochybuji, ze umi i Joliet.
Ale radsi si to overte v dokumentaci.

> Take bych potreboval montovat ext2, vfat, ntfs.

Pochybuji, ze by Solaris tyto FS umel montovat (mozna vfat). Ale v
techto vecech je Sun je dost nevyzpytatelny - jeden tyden Scot
McNeally prohlasi, ze Linux je pro Sun nezajimavy, druhy tyden Sun
slavnostne uvede na trh SW, ktery umoznuje spoustet Linuxove aplikace
pod Solarisem ... Takze si to take radsi overte v dokumentaci.

http://smc.vnet.net/solaris_2.5.html

>     3.    Existuje nejaky mc pro S.? Potrebuju tam vsechno, co je na
> Linux - samba, OpenLDAP, qmail, x11amp, ppp, imapd, dhcpd, .... a to
> vsechno zadarmo. Jde to?

Neco se da sehnat prelozene, neco si budete muset prelozit sam. Obcas
se stane, ze preklad nektere aplikace (vcetne upravy Makefile, ...)
trva podstatne dele, nez instalace kompletniho Linuxu. Proto je pro me
Solaris na desktopu mrtvy OS. Ale mate-li spoustu casu na instalace,
nebo spoustu penez, abyste si mohl kupovat komercni aplikace, pak se
Vam treba bude Solaris libit.

>     4.    Kde se da rychle vycist neco o S. (krome toho druheho
> dokument. CD)? Vubec nechapu ani ty adr. a soubory. Zadny /etc/HOSTNAME,
> ma to /dev a /devices - snad logicka a fyzicka zarizeni, .........

http://docs.sun.com/ Melo by to byt totez jako na CD, akorat je toho
vic.

> Proste si chci jen trochu vyzkouset neco jineho.

Jen zkousejte. Cim vic si toho vyzkousite, tim vic pak ocenite vyhody
Linuxu ;-).

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR