Mrznutie po kil

Mikulas Patocka mikulas na artax.karlin.mff.cuni.cz
Sobota Březen 13 19:06:26 CET 1999

>Přeji příjemný den,
>
>   > je zaujimave, ze ked sa v xterme
>   > zada prikaz kil -9 -1 vsetko ztuhne.
>
>předpokládám, že zadaný příkaz byl kill -9 -1. Neodpovím Vám přímo, ale
>napovím, jak na to přijít sám.
>
>Napište man kill a podívejte se, jaké má příkaz kill parametry. Zjistíte, že
>-9 znamená SIGKILL. Podívejte se do anglicko-českého slovníku, co je to KILL
>(pokud to nevíte). Ale co může být ta -1? Opět se stačí podívat do manuálové
>stránky programu kill, kde je to napsáno.
>
>   > nejde ani mys ani prepnutie na konzolu,
>   > skratka, pocitac sa da akurat vypnut,
> [...]

Ne, to je opravdu problem. Vytuhne to, i kdyz to napise normalni
uzivatel. Problem je v tom, ze se x-servru posle signal KILL, ten se
proti tomu nemuze nijak branit a tak nemuze obnovit obrazovku, i kdyz
by chtel.

Ono je to ve skutecnosti jeste horsi: program xinit trpi umelou
inteligenci a obcas pri velke zatezi pri shazovani X-woken posle
X-servru SIGKILL sam... Muzes si zkusit na konzoli pustit treba
make -j zImage a pri tom ukoncit windowmanager...

Prosty uzivatel zkratka muze posilat nemaskovatelne signaly KILL a
STOP suid programum. Ja osobne si myslim, ze by na to nemel mit pravo,
ale vyvojari kernlu maji asi jiny nazor :)

Rozhodovani se, zda je uzivatel opravnen poslat signal se dela na
zacatku send_sig_info, takze si muzes upravit kernel k obrazu svemu :)
Ja jsem si posilani KILL a STOP suid programum zakazal.

Dalsi reseni je patchnuti x-servru, kdyz tam das setuid(0);setgid(0);
tak x-server nebude prijimat zadne signaly (krome tech z klavesnice,
ktere jsou ovsem osetreny). Obavam se vsak, ze zakaz posilani vsech
signalu x-servru by mohl pusobit problemy.

Kdyz uz ti pocitac vytuhne, muzes pouzit magic-sysrq key na unraw
klavesnice (Alt-SysRq-R), pak se poslepa prihlasit jako root a pustit
neco, co obnovi obrazovku (nevim teda co; mne svgatextmode obrazovku
neobnovi).

Mikulas Patocka