Linux vs. FreeBSD

Cejka Rudolf cejkar na kazi.dcse.fee.vutbr.cz
Sobota Březen 20 12:57:10 CET 1999

R.Malejcik <malejcik na hron.fei.tuke.sk> wrote:
> chcel by som pocut seriozne porovnanie linuxu a freeBSD.

A to vam nestaci ty nekonecne hadky na vsech moznych Linuxovych a *BSD
konferencich? Pokud se neumeji rozumne shodnout nikde na svete, tak
myslite, ze se maly cesky (slovensky) clovicek s nekym shodne?

> ale porovnanie v konkretnych veciach -
> rychlost
> system riadenia pamati
> stabilita
> bezpecnost

Vse se lisi, kazde nejak jinak. Ale jak to chcete porovnavat? Dam priklad
zaujatosti proti Linuxu s troskou demagogie (tj. zalozeno na skutecnych
vysledcich lmbenche na jednom pocitaci):

* Chcete co nejrychleji do /dev/null zapisovat data po jednom znaku?
  Pouzijte Linux, protoze FreeBSD je desetkrat pomalejsi
  (Linux 2 us na jeden zapis, FreeBSD 20 us).
* Chcete mit co nejvyssi propustnost roury? Pouzijte FreeBSD - Linux
  je dvakrat pomalejsi (Linux 23 MB/s, FreeBSD 45 MB/s).

A takhle se da pokracovat dale. Mam treba dalsi namet na test (vyskytl se
pri reseni problemu, proc je Samba na Linuxu tak nepouzitelne pomala):

* Jak rychla je funkce fsync() na Linuxu?
  (A synchronni zapis na disk.)
* Jak rychla je funkce fsync() na ostatnich systemech?
  (A synchronni zapis na disk.)

Nebo dalsi:

* Jak tezke je prosadit vlastni patch do Linux-related softu?
* Jak tezke je prosadit vlastni patch do FreeBSD-related softu?

(Stejne jako Alan Cox, ja bych take rad videl jadro Linuxu
v podobe CVS nebo neceho jeste lepsiho...)

Nebo dalsi z druhe strany:

* Kde bylo mozne drive spustit StarOffice 5.0?
* Na kterem ze systemu je spustitelne JDK 1.2?
* Na kterem ze systemu je spustitelne VMWare?

> Je tu niekto schopny nezaujato zhodnotit tieto dva systemy?

Casto rikam nevim. V tomto pripade rikam NE.

... Odjinud:

> mezi (linux & freebsd)-usery myslim neni nejaka revnivost nebo nesnasenlivost,

??? Tak v takovem svete bych chtel zit taky. Opet odkazuji na cizi
konference. (Vy jste treba necetl, jak se probiraly licence GPL vs. *BSD
a Linus zacal osobne Dysonovi nadavat? Takove podlosti bych ocekaval od
maleho fracka v puberte, ale ne od zkuseneho vyvojare.)

Je-li tu nekdo student sociologie (nebo jinych podobnych ved), muze
zkusit diplomku s timto tematem: "Typizace skupin uzivatelu OS WinXX,
Linuxu a FreeBSD".

> ja mam nainstalovane oba systemy (*opravdu* pouzivam jen linux), takze bych se
> "flames" neobaval

Ja mam zase FreeBSD, Win95 a Linux (a *opravdu* pouzivam jen prvni
dva + dalsi 3 systemy, ackoli prvni jsem poznal Linux). Jak to ale
souvisi s "flames", to jsem nepochopil.

> pridavam se k dotazu, pokud mate k tomuto tematu co rict, piste prosim
> byl bych vdecny klidne i za nejake odkazy

Treba http://www.alteon.com/products/index.phtml?page=products.html.
Jeste tam chybi FreeBSD - na podobnem HW, jako bezel Linux, dostal
Bill Paul s a z FreeBSD propustnost okolo 850 Mbps. (Opet upozornuji pro
mene chapave ctenare - co test, to jiny pocitac, takze srovnavat
absolutni rychlosti je v tomto pripade kravina.)

PS: Z vyse uvedene stranky je napriklad zrejme, ze pro dnesni pocitace
neni absolutne zadny problem vysaturovat 100 Mbitovou kartu nebo
132 Mbitovou ATM kartu. Takze kdyz mluvim o celodennim prumeru 80 Mb/s
na 100 Mb/s karte na ftp serveru a nekdo zacne neco placat o chlubeni
a o okamzite propustnosti 120 Mb/s na 132 Mb/s karte, tak o "serioznosti"
v teto konferenci proste mluvit nemuzeme.

Rudolf Cejka  (cejkar na dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Technical University of Brno, Faculty of El. Engineering and Comp. Science