Novy disk do ftp.linux.cz

David Rohleder davro na ics.muni.cz
Čtvrtek Květen 20 15:10:03 CEST 1999

Matus "fantomas" Uhlar <uhlar na fantomas.sk> writes:

> [...]
> ->> > vakuum. Muzu dokazat.
> ->>
> ->> Mal som pocit, ze hlavicky 'plavaju' nad diskom na vzduchovom vankusi. To
> ->> vo vakuu moc nepuojde - nie je tam extracisty vzduch?
>
> -> Spise naopak. Mezi hlavickou a diskovou plotnou se pohybuje vzduch a
> -> vytvari podtlak. Takze tu hlavicku spise pritlacuje k disku.
>
> hlavicka je k disku pritlacana pruznymi drziakmi a vrstvicka vzduchu je tam
> na to aby sa ho hlavicka nedotkla. keby bola pritahovana a po vypnuti disku
> by sa mali hlavicky disku vzdialili, ziadny disk by nepotreboval autopark.

Ja jsem pouze oponoval tvrzeni, ze hlavicka na tom vzduchovem polstari
plave. Pokud by nejaky jev nastaval, tak spise pritlacovani k plotne.

> -> To by vysvetlovalo i ten podtlak na disku (ikdyz nevim jestli je to
> -> tak). Pokud by se plotna pohybovala hodne rychle, tak by bylo lepsi
> -> mit tam podtlak, aby ta sila nebyla prilis velka.
>
> tak to si pletiete jeden podtlak s druhym, vyznate sa vo fyzike ?
> podtlak je tam zrejme umyselny ale supercisty vzduch tam ma byt.

Fyziku jsem mel sice pouze na stredni skole, ale na neco takoveho by
snad stacila.
Plotna disku se otaci, strhava okolostojici :) vzduch a vzduch pri
pruletu pod hlavickou vytvari podtlak. Pokud by byl podtlak prilis
velky mohlo by se stat, ze hlavicka klesne az na plotnu. Takze pokud
snizite celkovy tlak v disku, tak je pravdepodobne, ze rozdil tlaku
mezi vnejsi stranou hlavicky a vnitrni stranou (to je ta bliz k disku)
bude mensi => sila tlacici hlavicku k povrchu taky.
Toto vysvetleni asi neni to spravne, ale aspon vidite, ze o
Bernoulliho rovnici bych neco vedel.

Ikdyz, ted jsem si pustil kalkulacku a co vidim:
3.5"*25.4mm*2*PI*7200ot/60 = cca 67 m/s se pohybuje vnejsi okraj 3.5"
disku. To uz je celkem dost. Takze s nejakym tim podtlakem by se
melo pocitat.

>  Matus "fantomas" Uhlar, sysadmin at Telenor Internet Kosice, Slovakia

Brno, Czech Republic