Instalace RH 5.2 na disku >8GB

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Úterý Listopad 9 13:10:39 CET 1999

> Mam nasledujici problem:
> na disku 12GB jsem vytvoril 6GB oblast a nainstaloval Wokna 98. Pote
> jsem chtel nainstalovat RH 5.2, ale DiskDruid ani fdisk mi povolili
> vytvorit oblast pro linux pouze 2GB (8-6) a ja potrebuji 4GB (tj.
> presahnout hranici 8GB). Domnivam se, doufam ze spravne, ze hranice
> 8GB se tyka jednotlivych particii a ne celeho disku a ze kdyz
> vytvorim tu partition 4GB, ze uz nebude problem nainstalovat a
> bootovat z ni linux. Potrebuji tedy zpusob, jak vytvorit tu partition.

Omezeni 8GB se tyka celeho disku (a jeste kazde extended partisny
zvlast). Problem je v tom, ze tabulka rozdeleni je zapsana ve dvou
tvarech :
a) hlava, sektor, cylindr
b) pocet sektoru linearne od zacatku

pricemz sektor ma pevnou vellikost 512 B.

ad a)
Omezeni je
 - 8 bitu na pocet hlav
 - 6 bitu na pocet sektoru
 - 10 bitu na pocet cylyndru.

Pokud se pouzijou maximalni hodnoty, muzeme ziskat celkem
256*64*1024=16777216 sektoru neboli 8589934592 bytu (presne 8 GB).

ad b)
Cislo, udavajici pocet cylindru je 4 bytove, takze muzeme popsat
celkem 4294967296 cylyndru, neboli 2199023255552 bytu (presne
 TB).

Hlavni problem je v tom, ze BIOS pristupuje k disku pomoci metody a)
a veskere zavadece (lilo apod.) jsou na BIOSu zavisle. Dokonce ani
diskove utility z RH 6.0, ani z Win95 (textovy rezim) nepracovaly s
diskem 13 GB spravne. Spravne se rozpozna a vyuzije misto, jen pokud
je system dostatecne inteligentni a pozna, ze ma pouzivat druhou
notaci.

> Moje predstava je : hda1    6GB         W98
>                     hda2    4GB         Linux
>                     hda5    asi 120MB   Linux Swap
>                     hda6    zbytek      experimentalni

Nejjednodussi a nejschudnejsi reseni :
 - nabootovat W98 (do grafickeho prostredi !!)
 - spustit fdisk s podporou velkych disku
 - udelat extended partisny :
	- cca nekolik MB	(hda5)
	- 4 GB			(hda6)
	- cca 120 MB		(hda7)
	- zbytek			(hda8)

Pak muzete na hda6 nainstalovat linux (/), hda5 se pripoji jako /boot
(a bude tam ulozeny kernel pod hranici 1024 cyl !), hda7 bude swap a
hda8 datova oblast. Pri instalaci linuxu pak pomoci fdisku jenom
zmenite na 83, resp. 82 a samotne deleni uz nechate beze zmeny.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s