Par poznamek o RedHatu 6

Alexandr Malusek malusek na hroch.ujf.cas.cz
Čtvrtek Listopad 11 11:25:20 CET 1999

mpe na atlas.cz (Miroslav Petricek) writes:

> Vernym pruvodcem velikosti je slozitost. Proc napriklad nektere
> binarni soubory jsou v adresari /usr/bin, jine v /usr/X11R6/bin,
> dalsi pak /usr/share/bin nebo /usr/local/bin a uplne jine v
> /usr/share/neco/bin ?

Je v tom chytristika, kterou zacatecnik neoceni, ale zkuseny
administrator ano. Nechci tvrdit, ze vse je perfektni, ale rozhodne
nejde o nejake problemy se zpetnou kompatibilitou.

Jeden z vyznamu /usr/bin:
Obcas se pouziva koncepce "bezdatoveho klienta" (dataless client -
terminologie Sun Microsystems). Tento pocitac ma maly disk (radove 100
MB) a na nem nejzakladnejsi SW a swap. Adresar /usr (ktery muze
obsahovat mnoho GB programu a dat) si pak montuje pres NFS ze serveru.
Tato koncepce se da pouzit napriklad ve skolnich pocitacovych ucebnach
se zastaralym HW.

/usr/local:
Pokud umistujete vsechny programy ktere nejsou soucasti distribuce do
tohoto adresare, pak vam pri nove instalaci OS
(napriklad pri prechodu na jinou distribuci) staci zarchivovat /etc
(aby bylo odkud opisovat) a /usr/local. Proto nekteri administratori
davaji /usr/local na samostatny FS.

/usr/X11R6/bin:
Muze se stat, ze potrebujete spustit aplikaci, ktera funguje jen pod
X11R5. X11R5 nainstalujete do /usr/X11R5 a prenastavite cesty,
pripadne symbolicke linky.

/usr/share/bin:
Do /usr/share se davaji soubory, ktere jsou nezavisle na HW platforme
(lze to vyuzit pri montovani pres NFS). Do /usr/share/bin by se v
sitovem prostredi daly dat vselijake skripty, ... Me se tento
adresar pri instalaci nevytvoril.

/opt:
V SVR4 je konvence, ze aplikace (obvykle komercni) se ukladaji do /opt.

> Kde jsou ty zlate casy MS-DOSu, kdy kazdy program mel na disku jeden
> chlivek s jednim EXE souborem a maximalne nejakym tim README.TXT.

To lze prijmout jako zert, ale nikoliv jako vecnou poznamku. V mem
pripade bylo pouzivani MS-DOSu vecnym zapasem s delkou PATH, velikosti
prostredi pro promenne, barierou 640 KB, ... Teprve po prechodu na
Unix jsem si uvedomil, jak moc "crippled" MS-DOS a jeho nadstavby
(MS-Windows) jsou.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR