pomale ide disky?

Petr Soucek petr na ryston.cz
Úterý Listopad 23 19:26:51 CET 1999

Jaroslav Jirasek wrote:

> Dobry den,
> zda se mi, ze od te doby, co jsem nainstaloval RH 6.1 (2.2.12), tak
> mam oba IDE disky jaksi zpomalene. Jsou to nova 15GB IBM a ja z nich

Mate na nic vypneute ATA/66 (pomoci utility ibmata66.exe) ? Pokud
nemate  radic ATA66, tak je to skoro nutnost, rada mb s tim ma problem.

> nedostanu vetsi prenosovou rychlost nez kolem 2 az 3 MB/s, to je hodne
> malo. Na RH 6.0 jsem nic nepozoroval, tam ta rychlost byla asi lepsi.

Presne stejne problemy jsem mel na mb s PIIX chipsetem, kdyz nebyl
nastaven disk v BIOSu - zcela reprodukovatelne pak funguje na 2,7 MB/s.
Resenim je bud ho nedefinovat v BIOSu, nebo, kdyz to bios nemumi (>32GB)
nebo to neni ucelne (poradi bootovani, viditelnost pod DOS/WIN),
nainicializovat chipset rucne, treba v pripade PIIX pomoci setpci. Linux
to podporuje az ve verzi 2.3.x, stabilni jadra to neumeji.

> Taky pri kopirovani mezi disky je pocitac tak zpomalen, ze je stezi
> pouzitelny. HW konfiguraci jsem nezmnenil.

Moznych pricin je samozrejme vic. Pro blizsi diagnostiku by se hodilo
jednak vedet, jaky mate motherboard a hlavne IDE radic, a jaky je vystup
hdparm -i /dev/hda a hdparm /dev/hda.

Rozhodne nedoporucuji prilis experimentovat s parametry typu -X66 nebo i
-c 3 a podobnymi bez presne znalosti toho, co delate, a rozhodne ne s
namountovanym diskem. Muze to vest k nespolehlivosti.

Bez blizsiho popisu hardware lae opravdu nejde rict vice.

Zdravi

Petr Soucek