Osamely pocitac daleko v horach - AX.25??? (long)

Marcel Telka marcel na vadium.sk
Pondělí Říjen 11 09:25:34 CEST 1999

Zdravim,

Namet na diskusiu:

Potrebujem spojit dva pocitace beziace na Linuxe na vzdialenost cca 1 -
1.5 km s tym, ze jeden z tych pocitacov je mimo civilizacie (tzn. nie je
tam telefon, ale elektrika tam je :-)). Potrebujem ich spojit tak, aby
som sem-tam (asi 2 krat za den) preniesol male mnozstvo udajov (povedzme
10kB). Pomerne dolezita je cena takehoto spojenia (pretoze takychto
spojeni potrebujem viac). Ako som uz uviedol rychlost je nepodstatna.

Napadlo ma niekolko rieseni:

1. K pocitacu "daleko v horach" pripojim modem a k modemu telefonnu
linku - klasicke dialup.
2. Pocitace spojim pomocou mikrovlnky.
3. Nakolko "daleko do hor" moze byt problem zo strany Telekomunikacii
zaviest telefonnu linku, tak ma napadlo, ze by som tam mohol dat mobilny
telefon.
4. Spojim pocitace pomocou amaterskeho radia.

Ad. 1.)
Toto sa mi zda najlepsie, najjednoduchsie a najlacnejsie riesenie, ale
ma jeden hacik. Moze vzniknut problem so zavedenim telefonnej linky
"daleko do hor".

Cena riesenia pre "pocitac v horach":
  zriadenie: modem + zavedenie tel. linky
  prevadzka: mesacny pausal telekomu + nejake impulzy

Ad. 2.)
Toto riesenie je tiez dobre, ma vsak zrejme nevyhodu vysokych
zriadovacich nakladov (oproti bodu 1.). Ak niekto poznate lacnejsiu
mikrovlnku ako riesenie v bode 1., dajte vediet.

Cena riesenia pre "pocitac v horach":
  zriadenie: mikrovlnna antena + karta do pocitaca
  prevadzka: 0

Ad. 3.)
Zaujimave riesenie nezavisle od telekomu :-). Problem je v tom, ze vobec
neviem, ako sa da pouzit mobilny telefon namiesto klasickeho modemu -
nemam skusenosti. Mam vsak taky dojem, ze toto riesenie bude pomerne
nakladne (vysoka cena mobilu pripojitelneho k pocitacu). Tu by som
privital vase navrhy a postrehy aky mobil pouzit, ako to zapojit, atd.

Cena riesenia pre "pocitac v horach":
  zriadenie: mobil + aktivacia
  prevadzka: mesacny pausal

Ad. 4.)
Najkontroverznejsie riesenie :-). O amaterskom radiu neviem absolutne
nic :-(. Pozrel som si nejake AX25-HOWTO, HAM-HOWTO, ale to asi nestaci.
Napiste mi, prosim, nejake tipy: ake zariadenia by som mohol pouzit,
kolko to stoji, ako to asi funguje, ci to nie je blbost :-) a pod. Mozno
budem potrebovat nejake tie znacky (alebo ako sa to vola :-) OK2XYZ.
Vobec neviem co to je a na co to je. Prosim pomozte :-). Vdaka.

Cena riesenia pre "pocitac v horach":
  zriadenie: amaterske radio
  prevadzka: 0

Za vsetky nazory (aj na sukromny mail) vopred dakujem.

--
Marcel Telka <marcel na vadium.sk>
Vadium s.r.o.

Môžete mi písať v kódovaní ISO-8859-2