Osamely pocitac daleko v horach - AX.25??? (long)

Petr Simek petrsi na jcu.cz
Pondělí Říjen 11 10:00:42 CEST 1999

On Mon, 11 Oct 1999, Marcel Telka wrote:

> Potrebujem spojit dva pocitace beziace na Linuxe na vzdialenost cca 1 -
> 1.5 km s tym, ze jeden z tych pocitacov je mimo civilizacie (tzn. nie je
> tam telefon, ale elektrika tam je :-)). Potrebujem ich spojit tak, aby
> som sem-tam (asi 2 krat za den) preniesol male mnozstvo udajov (povedzme
> 10kB). Pomerne dolezita je cena takehoto spojenia (pretoze takychto
> spojeni potrebujem viac). Ako som uz uviedol rychlost je nepodstatna.
>
> Napadlo ma niekolko rieseni:
>
> 1. K pocitacu "daleko v horach" pripojim modem a k modemu telefonnu
> linku - klasicke dialup.

Pokud Vam ji tam SPT zatahne (jestli uz tam neni)

> 2. Pocitace spojim pomocou mikrovlnky.

Pokud mate viditelnost mezi jednotlivymi body.

> 3. Nakolko "daleko do hor" moze byt problem zo strany Telekomunikacii
> zaviest telefonnu linku, tak ma napadlo, ze by som tam mohol dat mobilny
> telefon.

> 4. Spojim pocitace pomocou amaterskeho radia.

Racom dela jeste jakesi radiomodemy a v cechach provozuje sit ktera je
pripojena k internetu (nevim jak na slovensku). Rychlost nic moc ale
pro prumyslovy monitoring je dostatecna a asi tam nebude potreba prima
viditelnost.

> Ad. 2.)
> Toto riesenie je tiez dobre, ma vsak zrejme nevyhodu vysokych
> zriadovacich nakladov (oproti bodu 1.). Ak niekto poznate lacnejsiu
> mikrovlnku ako riesenie v bode 1., dajte vediet.

Karty proxim se v te 'orezane' verzi Symphony daji koupit za 6.500.
Jeste nejaky peniz na kabel a antenu, takze asi jednou tolik.
Vykon a tedy i dosah je podobny wavelanu/breeznetu.

> Ad. 3.)
> Zaujimave riesenie nezavisle od telekomu :-). Problem je v tom, ze vobec
> neviem, ako sa da pouzit mobilny telefon namiesto klasickeho modemu -
> nemam skusenosti. Mam vsak taky dojem, ze toto riesenie bude pomerne
> nakladne (vysoka cena mobilu pripojitelneho k pocitacu). Tu by som
> privital vase navrhy a postrehy aky mobil pouzit, ako to zapojit, atd.

Asi nejvetsi problem bude pripojeni k linuxu. Pro nokii snad existuje
program ktery umi posilat a prijimat SMS ale s klasickym modemovanim to
asi jeste bude slabsi. Daji se ale koupit GSM 'porty' coz je krabicka
ktera ma klasicky RS232 port a vrazite do ni SIM kartu a pouzivate ji jako
modem (nebo mozna ve spojeni s mobilem). Levne to ale neni.

> Ad. 4.)
> Najkontroverznejsie riesenie :-). O amaterskom radiu neviem absolutne
> nic :-(. Pozrel som si nejake AX25-HOWTO, HAM-HOWTO, ale to asi nestaci.
> Napiste mi, prosim, nejake tipy: ake zariadenia by som mohol pouzit,
> kolko to stoji, ako to asi funguje, ci to nie je blbost :-) a pod. Mozno
> budem potrebovat nejake tie znacky (alebo ako sa to vola :-) OK2XYZ.
> Vobec neviem co to je a na co to je. Prosim pomozte :-). Vdaka.

Na to bych nespolehal - nemate zadnou kontrolu ani zaruky nad tim ze
to bude fungovat i za rok, ze se dovolate na prevadec apod.