X a spotreba pameti

Cejka Rudolf cejkar na kazi.dcse.fee.vutbr.cz
Pátek Září 3 15:14:46 CEST 1999

Pavel PaJaSoft Janousek <janousek na fonet.cz> wrote:
> 	No je otazka nazoru, ktera 'vrstva' by mela lokalizaci resit. Pokud
> Xserver, pak neni mozne (jak nekdo psal) psat v jednom okne cesky, v
> druhem japonsky a ve tretim zespodu zprava... (nedovedu si predstavit
> implementaci). Naopak, pokud se lokalizace soucasti vyssi vrstvy (je

Jenze on je X server pro vicejazycnost prave takto navrzen, takze
v jednom okne lze psat cesky, v druhem lze psat japonsky, ve tretim
lze psat jeste jinak (i bez KDE)...

> libo window nebo session manager?), pak IMHO implementace je daleko
> predstavitelnejsi... - presne tohle IMHO dela KDE...

Jeste ze to tak neni... Aplikace (KDE) si samy lokalizace zajistovat
nemuseji. Ale museji se chovat lokalizovane - a jak je videt na
existujicich aplikacich, tak to neni vubec jednoduche. A to ani
nemusime uvazovat problemy typu tisk na tiskarnu nebo smer psani retezcu.

Tady ale slo o implicitni lokalizace - a ty zaridit jdou. Z auta se sice
tezko dela autobus, ale kdyz je spravne definovane stykove misto
karoserie a podvozku (rozhrani), tak karoserie (aplikace) muze zustat
a podvozek se da snadno vymenit (system) ze jiny, se silnejsim motorem...
(Jak v materske skolce.)

Nepochopil snad nekdo, co se rozumi "udrzbou" lokalizovaneho programu?
To je jednoduche - nestaci jen jednou dodat lokalizacni patch, ale pri
dalsim vyvoji je nutne se nadale lokalizovane chovat. Co je platne
jednou dodat patch nahrazujici XLookupString() na XmbLookupString(),
kdyz pozdeji zase nekdo pouzije XLookupString()?

Zahranicni vyvojar si nemusi overovat beh lokalizovane aplikace? Musi.
Kdyz uz se tu objevil problem se smerem psani, tak musi dvojnasob.
Pokud by aplikaci nevidel, tezko by ziskal predstavu, jak navrhnout
program, ktery by se smeru psani dokazal prizpusobit. A kdyz je spatny
navrh od zakladu, tak potom nezbyva nez celou aplikaci prepisovat.

> 	A kdo rikal, ze pocitace v soucasne dobe jsou pro neznale pocitacove
> uzivatele, to by SW musel vypadat jinak, vykon by musel byt v radech

Treba ja to rikam.

> uplne jinde a technologie neuronovych siti by musela byt beznym
> chlebem... - jinak stejne program neuhodne prani uzivatele a bude se
> chovat dle nauceneho schematu dle sveho tvurce..

Ten priklad jsem si nevymyslel - to je realita - to jsem zazil.
Nema smysl platit draheho pocitacoveho odbornika, kdyz staci
jeden neznaly, ktery se nauci za danych okolnosti mackat ta prava
tlacitka.

Je jen nestesti, ze pomerne dost lidi podobneho smysleni (pocitace
jsou jen pro znale a zkusene) se venuje prave tvorbe uzivatelskych
rozhrani...

--
Rudolf Cejka   (cejkar na dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science