Opticke site - Was [Re: Protokol TCP/IP]

Martin `MJ' Mares mj na ucw.cz
Neděle Září 19 00:13:27 CEST 1999

Preji dobry vecer,

> 	No ale timto nevyvracis moji vetu, pisu, ze problem cislo 1 v
> soucasnych smerovacich je obejit ty konvverze => ciste opticky switch
> nelze vyrobit

   A nez zacnou byt k dispozici ciste opticke procesory, asi se toho
ani nedockame.

> (priznam se, ze nevim o vysokorychlostni siti, ktera by
> pouzivala jine prenosove medium nez opticky kabel

   To zalezi na tom, cemu rikate vysokorychlostni sit. Napriklad 1Gbps
Ethernet je definovan i pro kroucene dvojlince a HIPPI (alespon v nekterych
variantach) po paralelni sbernici, rovnez elektricke.

> 	Dobre, dneska CERN potrebuje 10GB/s narazove, ale za par (a IMHO
> skutecne par let) let to budou vyzadovat komercni subjekty... a co
> potom?

   O gigabitovem Ethernetu si take pred nekolika lety vsichni mysleli, ze
patri do rise snu.

   Navic, jeste dnes spousta komercne pouzivanych OS nedokaze plne vytizit
ani jeden 100Mbit Ethernet a prakticky vsechen komercne pouzivany hardware
neni schopen saturovat jeden 1Gbit Ethernet. Takze alespon co se serveru
tyce, Cerny Petr zrovna neni v rukou vyvojaru sitovych technologii.

> 	Omlouvam se, ale na one prednasce jsem skutecne obdrzel informaci, ze
> switch bez toho, aby z protokolu nizsi vrstvy vypreparoval IP datagram
> si ten destination precte rovnou a na zaklade toho, svych tabulek
> rozhazuje dale... => nedela se to az v sitove vrstve (protoze v TCP/IP
> profilu sitova vrstva zacina na IP ne?), ale nize... mohl by mi to
> prosim nekdo vysvetlit, jak to switch dela a pritom to patri do sitove
> vrstvy?

   Ono to je trosku jinak: Takovy switch totiz provadi analysu hlavicek
na urovni IP, ale packety ve skutecnosti prepina o vrstvu niz -- tedy
jakmile mu z packetu prijde IP header, uz rozhodne, kam ma packet poslat
a nikterak jej nevzrusuje, ze jeste ani nedosel cely.

> 	Vidim, ze se tu bavime o dvou odlisnych vecech... QoS - Quality of
> Service a ToS - Type of Service. Rad bych se dozvedel pokud mozno
> odborne presne, jaky je v techto dvou pohledech rozdil a co z toho je v
> puvodnim IP datagramu. Jelikoz je pro nej vyhrazen cely Byte (od 8.
> bitu), 3 bity jsou Presencence (nevim co to je:-0), pak je D,T,R a 2
> bity jsou nevyuzite.. (D - male zpozdeni, T - velky objem dat, R -
> vysoka spolehlivost), rekl bych,ze v puvodnim IP pouziva spise ToS.

Type of Service pro IPv4 je definovan v RFC 791 takto:

	bity 0--2	Precedence (priorita packetu)
	bit 3		Minimize delay
	bit 4		Maximize throughput
	bit 5		Maximize reliability
	bity 6--7	Reserved, must be zero

a pozdeji predefinovan v RFC 1349, a to takto:

	bity 0--2	Precedence (priorita packetu)
	bity 3--6	Type of Service:
				1000	minimize delay
				0100	maximize throughput
				0010	maximize reliability
				0001	minimize monetary cost
				(kombinace jiz nejsou pripustne)
	bit 7		Reserved, must be zero

RFC 2474 tento byte opet predefinovava, tentokrate bity 0--6 prohlasuje
za Differentiated Services CodePoint, tedy jakysi abstraktni identifikator
tridy prenosu, jehoz konkretni vyznam se muze sit od site lisit, pricemz
doporucuje zachovat vyznam codepointu pokrytych rozumnymi kombinacemi
Precedence + TOS z predchozich specifikaci.

IPv6 reservuje ve sve hlavicce 8 bitu na Traffic Class field (viz RFC 2460)
a ponechava na pozdejsich specifikacich, jaky bude presne jeho vyznam. Jiz
zminene RFC 2474 pak tento vyznam definuje stejnym zpusobem jako pro IPv4.

TOS ci Traffic Class je tedy informace o packetu (vygenerovana odesilatelem
pripadne nekterym z routeru), ktera specifikuje, jakym zpusobem ma byt
vybirana pro tento packet cesta, jak s nim ma byt nakladano v pripade
pretizeni site apod.

> Co tedy v novych sitich prakticky znamena QoS?

Nazev QoS (Quality of Service) se pouziva pro souhrn mnoha ruznych technik
rizeni kvality prenosu (alokace pasma pro vybrane toky, penalizace toku
nereagujicich na zatizeni site atd.) a kazdy vyrobce si pod timto pojmem
predstavuje neco jineho.

> Proc komercni smerovace nevyuzivaly informace ani tech 3 bitu?

   Kterych?  Pokud precedence, tak vyuzivaji...

> 	Ale dneska mame k dispozici oboji a buduji se naprosto nove site... -
> nedavno jsem cetl dobre kriticky clanek o naprosto neperspektivnich
> malych radiovych sitich (casopis tusim Connect), ale to je trochu jina
> otazka...

   O casopisu Connect radeji pomlcim :-|

> 	Zeptam se trosku jinym smerem. TCP/IP ve sve podobe IPv6 nejakou dobu
> pokryje potreby IP adres, je vsak tento profil vyhovujici i po jinych
> strankach? Nebo se pouzije jen protoze je 'vsude'?

   IPv6 zdaleka `vsude' neni -- je to vlastne uplne jiny protokol, takze prechod
na nej bude dosti obtizny. A take neni vubec pravda, ze by se od IPv4 lisil pouze
zvetsenim adresoveho prostoru -- cely protokol doznal mnohych zmen a myslim si,
ze z puvodniho IPv4 zustalo opravdu jen to, o cem autori soudili, ze to je
perspektivni.

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares   <mj na ucw.cz>   http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/
"Diplomacy is an art of saying "nice doggy" until you can find a rock."