Opticke site - Was [Re: Protokol TCP/IP]

Ing. Pavel PaJaSoft Janousek pajasoft na fonet.cz
Sobota Září 18 23:29:06 CEST 1999

> Z radku vyse to vypada, jako kdyby pojmem "opticky switch" bylo mysleno
> prepinani optiky s prevodem na elektrinu. Tak takove uz skutecne existuji.

	Ano, doslo k nedorozumneni, myslel jsem switch bez konverze na
elektrinu, tedy ciste opticke reseni...

> Bohuzel nemluvil "o problemech v soucasnych smerovacich", ale
> "o problemech optickych siti a jejich budoucnosti". Soucasne
> smerovace si v pohode prevadeji optiku na elektriku a funguji.

	No ale timto nevyvracis moji vetu, pisu, ze problem cislo 1 v
soucasnych smerovacich je obejit ty konvverze => ciste opticky switch
nelze vyrobit (priznam se, ze nevim o vysokorychlostni siti, ktera by
pouzivala jine prenosove medium nez opticky kabel nebo uzce smerovy
paprsek energie (tim myslim prenos pres druzici - a to se za svetlo,
pravda v jine nez viditelne oblasti spektra da nasvat)) - zajimalo by
me, zda-li existuje neco jineho na prenaseni nez opticky kabel (pro
skutecne rychle veci, kdyz se to vezme do dusledku, svetlo je jen proud
energie stejne jako mag. tok, el. tok atd...). Tim padem jelikoz opticky
switch nelze vyrobit (resp. nevi se jak na to), je to problem, ne?

> Kdo chce vic faktu z CERNu: 1 Gb/s jim nestaci - ne ale kvuli celkovemu
> provozu, ale kvuli narazovemu spickovemu provozu, takze pouzivaji HIPPI

	Dobre, dneska CERN potrebuje 10GB/s narazove, ale za par (a IMHO
skutecne par let) let to budou vyzadovat komercni subjekty... a co
potom?

> Nic se smerem dolu neposouva a nikdo netvrdil, ze LLC patri do sitove
> vrstvy. HW routery v sobe proste maji treti smerovaci vrstvu - rozpoznavaji
> typy paketu, jejich hlavicky...

	Omlouvam se, ale na one prednasce jsem skutecne obdrzel informaci, ze
switch bez toho, aby z protokolu nizsi vrstvy vypreparoval IP datagram
si ten destination precte rovnou a na zaklade toho, svych tabulek
rozhazuje dale... => nedela se to az v sitove vrstve (protoze v TCP/IP
profilu sitova vrstva zacina na IP ne?), ale nize... mohl by mi to
prosim nekdo vysvetlit, jak to switch dela a pritom to patri do sitove
vrstvy?

> Nechci. Ale nejspis jeste QoS nebylo k dispozici.

	Vidim, ze se tu bavime o dvou odlisnych vecech... QoS - Quality of
Service a ToS - Type of Service. Rad bych se dozvedel pokud mozno
odborne presne, jaky je v techto dvou pohledech rozdil a co z toho je v
puvodnim IP datagramu. Jelikoz je pro nej vyhrazen cely Byte (od 8.
bitu), 3 bity jsou Presencence (nevim co to je:-0), pak je D,T,R a 2
bity jsou nevyuzite.. (D - male zpozdeni, T - velky objem dat, R -
vysoka spolehlivost), rekl bych,ze v puvodnim IP pouziva spise ToS. Co
tedy v novych sitich prakticky znamena QoS? Proc komercni smerovace
nevyuzivaly informace ani tech 3 bitu? (DTR) - tuto informaci jsem pred
lety obdrzel od Mgr. Jiriho Randuse (nyni InWay) - prave pri soukromem
popisu vyhod ATM a tehdy nove vznikaji site Ten-34.

> To uz je lepsi :-) Jeste nedavno to byl obycejny P200 bez diskoveho pole.
> Vyuziti gigabitove linky jsem videl maximalne na 20 % (spicka), prumerne
> tak 5 %. Vyuziti serveru byvalo ve spickach tak okolo 70 %. Takze zbyvaji
> pracovni stanice s WinNT s 32 MB RAM a napojeni pocitacu v ucebnach pres
> obycejne huby a switche... Ted je to uz zase trochu jinak, takze snad
> uvidim alespon tech 50 %.

	Vidim, ze budu muset trochu vymenit informacni zdroje...;-) - Ne vazne,
na FIKa si nesaham, ale mel jsem od Tveho doktorandskeho kolegy (radeji
nebudu jmenovat) informaci (a bohuzel jsem ji neslysel sam), ze provoz
na FIKovi, co se tyce sitovek je velmi rusny a nejen ja z rozhovoru
pochopil, ze pomalost pristupu k tomuto mimojine FileServeru je prave
diky tomu, ze ty dve GBit sitovky co v nem maji byt proste provoz
neutahnou...

> Ano. Ptal jsem se, co bylo k dispozici v dobe vyvoje TCP/IP a co bylo
> k dispozici v dobe vyvoje ISO/OSI.

	Ale dneska mame k dispozici oboji a buduji se naprosto nove site... -
nedavno jsem cetl dobre kriticky clanek o naprosto neperspektivnich
malych radiovych sitich (casopis tusim Connect), ale to je trochu jina
otazka...

> Tohle uz myslim take komentovali jini a docela s nimi souhlasim.
> Vzdy je totiz potreba volit mezi dostatecnou nadcasovosti
> a moznostmi soucasnych/budoucich systemu.

	Zeptam se trosku jinym smerem. TCP/IP ve sve podobe IPv6 nejakou dobu
pokryje potreby IP adres, je vsak tento profil vyhovujici i po jinych
strankach? Nebo se pouzije jen protoze je 'vsude'?

	Chapu, ze jsem se do TCP/IP trochu obul, ale domnivam se, ze jiste
duvody ktere me k tomu vedly se zde nakonec potvrdily, kazdy se muze
mylit a i ja uznavam chyby, ale kdyz mi nekdo rekne jen ze jsem blbec
(pravda trochu jinymi slovy) a nedoda v cem se mylim ci co je spatne,
pak se mi to vazne nelibi... - rika-li a), mel by rici i b). Jsem rad,
ze uz si zaciname rozumet a diskutovat skutecne dustojne...

Ing. Pavel Janousek (PaJaSoft)                   FoNet, spol. s r. o.
Vyvoj software, sprava siti, Unix, Web, Y2K    Anenska 11, 602 00  Brno
E-mail: mailto:Janousek na FoNet.Cz               Tel.: +420  5  4324 4749
SMS: mailto:P.Janousek na SMS.Paegas.Cz           Fax.: +420  5  4324 4751
WWW: http://WWW.FoNet.Cz/                    E-mail:
mailto:Info na FoNet.Cz