Sireni Linuxovych novin

Petr Snajdr snajdr na firma.seznam.cz
Úterý Září 28 11:50:54 CEST 1999

On Tue, 28 Sep 1999, Zakkr wrote:

> Nemohu si odpustit:    A nejsi tak trochu drzy ? :-)))
> Obavam se, ze dotaz znel "...Myslim prava k jednotlivym clankum..." a na to
> Pavel odpovedel a kdo umi cist tak si to na konci LN precte.

Na prvni otazku mohu odpovedet: ano jsem, tak trochu.. :), ale
nic se nedeje jen tak pro nic za nic ;-)
Druha zalezitost - v te si nerozumime. Zkusme si to vzit jeste jednou:

a) LN noviny jsou prakticky volne siritelne
b) autorska prava na celek patr PJ, ktery zrejme definoval a)
c) autorska prava na clanky patri autorum, kteri
   nedefinovali nic ("tichy souhlas" se sirenim)

Jaky  z toho plyne:

1) zminovana cas LN tykajici se licence se tyka pouze
	casti LN, clanku PJ a LN "jako celku".

2) vzhledem k tomu, ze velka cast LN je tvorena
   i obsahem jinym s pravy patricimi nekomu jinemu
   je nutne na to brat ohled. Problem je, ze
   vlastnici techto prav minimalne podminky
   sireni nikde nezverejnili, prakticky
   pouze vyslovili souhlas se zarazenim
   do LN (ln= obcastnik, dostupny
   na URL xyz a mirrorech a pripadne
   dalsich tise predpokladanych podminek.

3) bod dva prakticky rusi bod a) o siritelnosti,
   na to nema pravo ani vydavatel ani majitel
   LN "jako celku" (znamka etc.etc.), pokud
   s tim nesouhlasi autor kazdeho clanku.

Kdyz to prezenu, tak je otazkou co by se stalo, kdyby
to nekdo vydal na nejakem komercnim CDROM
(co treba CDROM s RH od Cpressu?), autor se patricne namichl, ze
s tim nesouhlasi a pozadal treba vydavatele LN
o odskodne v radech 10tisicu...

> Je ovsem pravda, ze by nebylo marne prehodnotit (obecne) "nastaveni" prav u

IMHO je to nutnost, jedna z mala veci, kterou vim, jiste

> veci ktere tvori celek a to tak aby bylo mozne s celkem nakladat jako s
> celkem. Tedy neco ve smyslu: "kazdy kdo napise do LN tak souhlasi s
> tim, ze LN jako celek vcetne clanku bude siren (napr.) pod GNU licenci".

To by nebylo spatne

> Nebo, ze se autori vzdavaji autorskych prav ve prospech CZLUGu. Tedy jde-li
> to nejak udelat ohledne prava..

je fakt, ze jsem do LN jis HODNE dlouho nic nenapsal, ale
v tonhle pripade bych nad tim ani nepremyslel. Pak
je jiz vyhodnejsi "prodat" text kdekoliv jinde a mozna, ze
i s lepsi ctenosti.

> (Podobne jako v Debianu.. tam nepatri package ktere nejsou GNU apod., tak do
> LN by nemusel patrit clanek ktery neni pod nejakou free licenci..)

Nemusi bytpod free licenci, muze byt klidne i freeware nebo
s licenci, ktera nesvaze vydavateli ruce.

> (!) stejne zabyvat se licencemi ma smysl jen budou-li LN existovat a ty
> budou existovat budou-li autori.... kdo jeste napise neco o SQL :-))

No jiste, ale pokud existuji, IMHO je treba se nad tim zamyslet
(co ja vim jak to je - tohle je muj nazor, mozna je to vse
uplne jinak) a neco s tim udelat.

Mimochodem Linuxari pisi, ale problem je, ze na Internetu je
jiz vice "Linuxovych novin". Nektere dost uzce zamerene, jine
"mimo jine i o Linuxu" a snad v kazdem ezinu se obcas objevi
alespon neco. Viz. root.cz, penguin.cz, techdesk na novinky.cz,
junyks.cz a dalsi a dalsi a dalsi. No a lidi, kteri pisi zase
neni az tak moc.

--

S pozdravem
   Petr Snajdr

Seznam Ceskeho Internetu: http://www.seznam.cz/
Magazin pro kazdeho: http://www.novinky.cz/
Seznam Dnes: http://dnes.seznam.cz/
Navody, recenze, technika:
http://www.novinky.cz/Index/TechDesk/
Zacit se dnes ucit Perl je jako koupit si listek na Titanic