Vylepseni nbd, was: nbd na Solarisu

Jan Kybic Jan.Kybic na epfl.ch
Pátek Duben 7 19:22:54 CEST 2000

> Pavel Machek:
> No, lidi se ted o nbd docela zacali zajimat [nekdo mu dokonce vyrabi
> webovou stranku, a nejsem to ja ;-)]. Zkus zarvat na

Na te web strance jsem nic nenasel, tak jsem si to udelal sam.
Rozbehl jsem ctyri veci:

1) 'nbd-client -d /dev/nd1'  zrusi spojeni (predtim se nedal vubec zabit)

2)  nbd-server forkuje pro kazde nove spojeni, takze je mozne pouzivat
    jeden server pro vice klientu

3)  'nbd-server port soubor -c' spousti server v copy_on_write modu,
    kdy se zmenene bloky od kazdeho klienta zapisuji do zvlastniho
    zmenoveho souboru a po odhlaseni se zase smazou. Tim zpusobem je
    mozne bezproblemove sdilet napr. root filesystem (alespon doufam).

4)  Autentizace: pristup je povolen jen tem klientum, jejichz IP
    adresy jsou v souboru nbd_server.allow

Ucelem je pouzit nbd jako server pro bezdiskove stanice, s tim, ze
server nemusi bezet jako root a nemely by byt problemy s bezpecnosti
serveru (zato stanice a jejich data nejsou zabezpecene skoro vubec).

Je to zatim dost alfa, a nevim jak se to chova pri zatezi, ale na
prvni pohled se zda, ze to funguje. Zdrojaky posilam zatim jen
autorovi nbd, ale kdyby to nekdo netrpelivy chtel vyzkouset, necht se
ozve.

Honza

Jan Kybic <Jan.Kybic na epfl.ch>      BIG IOA DMT EPFL Lausanne, Switzerland
       or <kybic na ieee.org>         tel. work +41 (21) 693 5142
For PGP key see my WWW page.       http://bigwww.epfl.ch/kybic