Pritulny Linux

Radek Vybiral Radek.Vybiral na vsb.cz
Čtvrtek Duben 13 15:52:39 CEST 2000

On Thu, 13 Apr 2000, Ing. Miloslav Ponkrac wrote:

> Dobry den,

[kraceno]

> Proc to pisu? Neexistuje nejaka distribuce, nebo nadstavba, instalcni
> program, nebo alespon neco, co by umoznil nainstalovat Linux trochu vice
> user friendly. Proste neverim, ze za ta leta, co se Linux tvori neexistuje
> neco privetivejsiho.

To je tak. Existuje totiz hodne ruznych situaci, na co je mozno Linux
pouzit.

Instalacni programy se snazi nejcasteji pamatovat na vsechny moznosti,
ktere by si mohl uzivatel prat. To je vyhoda i nevyhoda.

Existuji samozrejme snahy o to, aby se vsechny casti, ktere lze
automatizovat, repsektive nechat vykonat pocitac, se mu take sverili,
vysledkem je pomocnik v podobe kuduz, ktery se neochvejne prihlasi o
slovo, kdyz pridam dalsi disk atd.

Napriklad instalace Corel Linuxu je co tyce pritulnosti na nejvyssi
urovni, problem je ve chvili, kdy si uzivatel vzpomene, ze by tam pri
instalaci chtel dve sitovky a dalsi veci.

Hodnotit ale Linux z hlediska toho, jak se mi nedari ho nainstalovat je
dost zavadejici, napriklad NetBSD je vychvalovan pro svoji bezpecnost a
vykonnost, ale instalace je podobna instalaci Slackwaru z roku 1994...

Samozrejme ze zpusob instalace je vzdy na poradu prvni pri hodnoceni,
protoze se vetsinou ti testeri v casopisech na nic jineho nezmohou, ted
je napriklad aktualni srovnani mezi RH 6.2 a Cladera eDesktop 2.4.
Vysledek je takovy, ze v napr. RH ma fdisk, kdyz je poteba rozdelit disk
ponekud jinak, ale Caldera umi pri instalaci najit a zkonfigurovat
zvukovku.

Kamosi presli na BeOS, protoze se jim dobre nainstaloval. A co si tak na
nem pusti za aplikace typu GIMP a spol.?

R.V.