Přítulný Linux

Ferdinand Prantl Ferdinand.Prantl na ff.cuni.cz
Čtvrtek Duben 13 15:56:27 CEST 2000

On Thu, Apr 13, 2000 at 03:13:06PM +0200, Ing. Miloslav Ponkrác wrote:
> Dobrý den,
>
> měl bych jeden dotaz. Rádi bychom s několika kamarády přešli na Linux, ale
> skoro se nám zdá, že Linux se brání zuby nehty.
>
> Nejdříve jsme si koupili RedHad 6.1 CZ. Ten se nám stále nepodařilo
> nainstalovat. Prostě těsně před koncem instalace prostě zamrzl. Nakonec jsme
> přišli na to, že když nainstalujeme RedHat 6.0, tak se instalace podaří.
> Poté bylo ale nutné nainstalovat znova verzi 6.1, protože předchozí verze
> neměla některé potřebné ovladače.

  Pred instalaci je vetsinou dobre se informovat na hardware. S nekterym
  je instalace slozitejsi... Ale s klasikou by nemely byt problemy. To vite,
  je to platforma PC...

> Potom se nám po mnoha pokusech a čteních podařilo připojit modem, browsit po
> internetu, a další věci. Každý krok byl doslova vydřený a stál hodně času. A

  To je pravda, pokud rozchazite hardware na OS, ktery neznate a nemate
  GUI konfigurator, prectedi dokumentace mnoho casu stoji. Mozna jste
  mohli zkusit SuSE nebo Corel - ti za prachy vyvinuli pekne GUI
  konfiguratory a jsou pro Vas taky free.

> přitom nemáme problémy s ovládáním shellu, psaní ve vim, používání různých
> utilit, protože jsme je zkrátka znali z DJGPP, a běžně používali. Jsou
> zkrátka lepší, než to, co je v DOSu a ve Windows.
>
> Začali jsme uvažovat o jiné distribuci, konkrétně o Debianu. Ten ale používá
> program dselect, který je dost odlišný od toho, co jsme viděli v RedHatu.

  Rozdil je ten, ze Debian pouziva balickovac dpkg a Redhat rpm. Pro
  interaktivni spravu baliku s pripojenim na inet ma Debian dselect a Redhat
  nema nic (v minimalni instalaci). Nechapu ony vecne diskuse o dselectu. Pro
  oba systemy si samozrejme muzete stahnout jine interaktivni spravce baliku.

> Někteří už řekli, že jim ten Linux za tyhle věčné problémy nestojí. Další
> odešli poté, co si vyzkoušeli BeOS, jeden z nich mi dokonce napsal do mailu,
> že BeOS je mnohem lepší. Bezproblémová instalace, žádné nastavování, a vše
> je připraveno k používání. A že končí s Linuxem. Navíc prý je BeOS zdarma.

  BeOS se s Linuxem neda srovnavat v rozsahu moznosti. Navic je zdarma pouze
  Personal edition pro nekomercni pouziti a zdrojaky nedostanete. Jestli
  mate 512M (min nedovoli a vic nepovoli - je to pro jeden velky file,
  ve kterem zije), klidne ho testnete (www.beos.com). Muzete si precist
  http://pcteor1.mi.infn.it:666/beos/ReadMe.txt.

> Proč to píšu? Neexistuje nějaká distribuce, nebo nadstavba, instalční
> program, nebo alespoň něco, co by umožnil nainstalovat Linux trochu více
> user friendly. Prostě nevěřím, že za ta léta, co se Linux tvoří neexistuje
> něco přívětivějšího.

  Jak jsem rikal, nejvice user friendly jsou SuSE a Corel - jsou i jako free
  ke stazeni. SuSE je pekna, kdyz znate Redhata, budete v ni jako doma,
  pro ty, kdo znaji Debiana bude znamy Corel.

    Ferda Prantl

--

   "Jen ve svych snech jsme svobodni. Po zbytek zivota potrebujeme penize."
Ferdinand Prantl