Re: Přítulný Linux

František Rybář postovni.holub na atlas.cz
Pátek Duben 14 15:12:09 CEST 2000

Dobrý den,

FP>  Pred instalaci je vetsinou dobre se informovat na hardware. S nekterym
FP>  je instalace slozitejsi... Ale s klasikou by nemely byt problemy. To
vite,
FP>  je to platforma PC...

To je ale právě divné. Zkoušeli jsme instalovat i na dnes už starý kousek,
Pentium 200 MHz, 32 MB paměti, VGA je S3 Virge, disk je starý SCSI 3 GB,
SCSI je Adaptek 2490AU. Instalace bez problémů rozeznala všechno, i ten
SCSI, jenom jsme jí museli trochu kopnou s grafickou kartou pro X-ka.
Problém ale byl v tom, že se instalace prostě seká po nakopírování všech
balíčků na disk.

FP>  To je pravda, pokud rozchazite hardware na OS, ktery neznate a nemate
FP>  GUI konfigurator, prectedi dokumentace mnoho casu stoji. Mozna jste
FP>  mohli zkusit SuSE nebo Corel - ti za prachy vyvinuli pekne GUI
FP>  konfiguratory a jsou pro Vas taky free.

Určitě to je pravda. S Linuxem zkušenosti nemáme.

FP>  Rozdil je ten, ze Debian pouziva balickovac dpkg a Redhat rpm. Pro
FP>  interaktivni spravu baliku s pripojenim na inet ma Debian dselect a
Redhat
FP>  nema nic (v minimalni instalaci). Nechapu ony vecne diskuse o dselectu.
Pro
FP>  oba systemy si samozrejme muzete stahnout jine interaktivni spravce
baliku.

Ono v zásadě nevadí, že tam je dselect. Upřímně řečeno, instalace v textovém
prostředí působí to, že nejsou problémy s grafickým módem instalace. Kdybych
měl srovnat RedHat a Debian, tak RedHat se horko těžko daří nainstalovat bez
kousnutí, aspoň u nás. Debian se zase hladce nainstaluje, ale má velice
složité ovládání.

FP>  BeOS se s Linuxem neda srovnavat v rozsahu moznosti. Navic je zdarma
pouze
FP>  Personal edition pro nekomercni pouziti a zdrojaky nedostanete. Jestli
FP>  mate 512M (min nedovoli a vic nepovoli - je to pro jeden velky file,
FP>  ve kterem zije), klidne ho testnete (www.beos.com). Muzete si precist
FP>  http://pcteor1.mi.infn.it:666/beos/ReadMe.txt.

To je právě to, co mě odrazuje od BeOSu. Navíc jsem slyšel, že BeOS poslední
verze není moc kompatibilní s předchozími verzemi téhož, a že to dokonce
dělá problémy i některým aplikacím pro tento OS. A jakmile něco takového
slyším, dávám od OS ruce pryč. Stačí mi to samé ve Windows, kde
kompatibilita mezi verzemi není moc spolehlivá, a kde programátorské
rozhraní prodělává tak bouřlivé změny, že je hrůza pro Windowsy programovat.

Díky, budeme po distribucích pátrat.

Rybář