Rozliseni v RH-6.1 CZ

Veros Kaplan xkaplan na informatics.muni.cz
Sobota Duben 15 18:00:04 CEST 2000

 Pavel Dohnal napsal:

: chtel jsem si nainstalovat Linux RH-6.1 CZ, ale pri instalaci
: mne to nabidlo pouze rozliseni 640x480x16, v cemz se delat neda.
: Zkousel jsem i jina rozliseni, ale pri testu se objevila pouze cerna
: obrazovka.

    Předpokládám, že Xconfigurator správně vyvěštil tvou grafickou
kartu. Dá se to zjistit třeba výpisem
    $ ls -l /etc/X11/X
    a pokud ta linka ukazuje na XF86_VGA16, je to jasné - pouštíš
Xserver pro VGA grafickou kartu :-) Dá se to napravit (kromě jiného) i
příkazem Xconfigurator.
    Teď mne ještě napadá, že typ Xserveru Xserver vypisuje při startu.

    Většinou je ale problém v nastavení monitoru.

  Jak se vybírají frekvence: (vsadím se s tebou o lentilky, že to už je
popsané v archivu): Při startu Xů Xserver projde konfigurační soubor (u
RH to je soubor /etc/X11/XF86Config) odkud načte kromě jiného řádky
Modeline, HorizSync, VertRefresh. Řádky Modeline obsahují popis
jednotlivých zobrazovacích režimů. Ke každému řádku dopočítá jaká je
obnovovací a řádková frekvence a vyhodí se ty, které leží mimo rozsah
monitoru (specifikovaný pomocí parametrů HorizSync a VertRefresh).  Z
těch režimů, co zbydou, se vybere ten s nejlepší obnovovací frekvencí a
použije se. Pro ještě přesnejší popis doporučuji článek na
http://www.root.cz/clanek.phtml?id=83

    Jak se vybírá rozlišení: na konci XF86Config je několik sekcí (každá
pro jiný Xserver), kde jsou uvedena jména(!) režimů, které se mají
použít. První položka každé Modeline je jméno režimu. Je dobrým zvykem,
že režimy se stejným rozlišení mají stejné jméno, existuje tedy několik
režimů pojmenovaných 800x600, 1024x768... Při vybírání frekvence se
berou v úvahu pouze ty režimy, které mají odpovídající jméno.

   Při startu Xserveru se vypisuje, které režimy zahazuje. Tam se dá
podívat, co má k dispozici a co zahazuje.
   Editací souboru /etc/X11/XF86Config se dá upravit, pokud tam je tam
dostatek řádků Modeline, tak je užitečné z návodu k monitoru opravit
řádky HorizSync a VertRefresh. Xserver potom ty řádky nebude zahazovat.

   Pro přesnější doladění (posun obrazu do všech 4 světových stran) je k
dispozici program xvidtune, který mění parametry režimu. Pro podrobnosti
je dobrý ten zmiňovaný článek...

   Bacha: pokud máš starý (více než 3 roky) monitor, dá se vcelku
jednoduchým způsobem poškodit. Ještě jsem to neviděl, ale prý se to
stává. Ale ten AOC asi moc starý není a většina nových monitorů se poškodit
nenechá.

: Pritom ve Windowzech pouzivam rozliseni 1024x768xTrueColor.

    Já mám ten samý problém ve Windowsech :-) Xy moji grafickou kartu
podporuje a Windowsy nechtějí nic jiného než těch 640x480. (ahoj, Milane...)

S pozdravem

Veros Kaplan
--
Veros Kaplan <xkaplan na informatics.muni.cz>    http://www.fi.muni.cz/~xkaplan/
ISO-8859-2 compatible                    student Fakulty informatiky, MU Brno