Pojednani - napiste svuj nazor

pavel hampl hampl na gncz.cz
Středa Prosinec 20 10:41:35 CET 2000

Kdyz svuj nazor, tak teda svuj nazor...

Kdyz jsem si instaloval NT4.0  workstation, tak pokud se pamatuju,
probihalo vsechno k naproste spokojenosti. Akorat mne trochu stvalo
to, ze "expertni-volitelna-uzivatelska" instalace znamenala, ze si
muzu vybrat, ktere M$ hry chci mit na pocitaci ainstalovane a podobne
ptakovinky. Jinak mi instalator nacpal na disk, co sam uznal za
potrebne a nijak se nevzrusoval.

Prvni linux mi doma instaloval kamarad a fungoval pekne, nebyt toho,
ze jsem si, blbec, smazal nejake soubory v /dev a od te doby system
neznal konzoli.

Dalsi uz jsem si instaloval sam jak doma, tak v praci, RedHat 6.1cz a
6.2cz, ke sve spokojenosti. Jedinym problemem bylo, ze u 6.2 +KDE mi
instalator defaultne nasazel asi 700MB na disk a nakonec zkolaboval,
protoze byla mala partisna. Kdyz jsem pak zacal rucne vybirat, co
chci, tak jsem to srazil na 400 mega. Problem je v tom, ze uz dopredu
musim aspon zhruba vedet, co je k cemu a co budu potrebovat a co
nebudu. Pak si neznaly clovek muze nechat na disku spoustu "smeti",
ktere nepotrebuje, ale ani o tom nevi. Ale naproti tomu ve WIN je
spousta veci, o kterych ani nemate sanci zjistit, jestli je
potrebujete, nebo ne, protoze na to nemate zadny nastroj. V linuxu
mate aspon rpm, gnorpm, kpackage a podobne hracky.

Mam za to, ze pokud je clovek uplne zakladni uzivatel, ktery si sedne
k programu a pise nebo pocita, tak mu stejne ty systemove veci musi
udelat nekdo jiny, kdo tomu opravdu rozumi. A pokud se v tom trochu
vic hrabe, tak si Win i linux nakonec nainstaluje a upravi sam, jak
to pujde. Mam za to, ze linux (unix) jde upravit vic.

Osobne si na linuxu cenim hlavne toho, ze je to opravdu unix se vsim
vsudy, tedy ze je viceuzivatelsky a podobne. Ze bych se mohl
nalogovat na eNTecka po siti a dela si tam svoji praci, zatimco nekdo
jiny u te masiny sedi, to jsem jeste neslysel. Taky mi dela dobre,
kdyz se na neco zeptam na konferenci (kdyz uz nevim, kde to hledat) a
dostanu odpoved. Pokud se ptam u M$ a mam OEM, tak totiz nedostanu
ani tu 3R odpoved (retry, reboot, reinstall), ale "obratte se na
sveho dodavatele!"

mimochodem: vcera jsem posilal kolegovi dvouradkovy email. NT mu
zatuhly prave v okamziku, kdy ho prijimal do Outlooku :O)))

P.Hampl
--

Pavel Hampl
GN Resources (CZ) s.r.o.