GNU licence - trochu pravnicke

Honza Pazdziora adelton na fi.muni.cz
Úterý Únor 1 16:31:56 CET 2000

On 01 Feb 2000 13:23:25 +0100, buchal na freesoft.cz <buchal na freesoft.cz> wrote:

>     PJ: Pokud se vsak Vy (jako autor) rozhodnete pro licenci GNU GPL, je
>     PJ: toto Vase rozhodnuti neplatne a dilo je nadale sireno podle
>     PJ: ceskeho autorskeho zakona.
>
> Myslim, ze jste se ve svem soudu ponekud unahlil. Mohl byste presne
> uvest, proc by GPL nemohl pro svuj program zvolit cesky programator?

Predpokladam, ze vychazime z
http://www.volny.cz/cepls/ps-pdf/fre-en.pdf.

Tam hlavnim duvodem je tam otazka odmeny a otazka toho, kdy/zda je
uzavrena smlouva, kterou AutZ pozaduje, v souvislosti s metodami
sireni open-source software.

Spravne (na rozdil od jinych rozboru) poznamenava, ze v pripade GPL
nejde o vzdani se autorskych prav.

Ja osobne se domnivam, ze smlouvu v pripade GPL uzaviram uplne stejne,
jako kdyz rozlepim obalku (nebo jen poprve pouziji program) komercniho
vyrobce, cili tam mi chybi srovnani, jak se lisi situace, pokud
distribuuji program zadarmo a pokud jsem ho prodal -- ani v jednom
pripadu se nemusim dozvedet, ze uzivatel uz dilo pouzil. Cili zde ja
se domnivam, ze tam problem neni, ale IANAL a pokud by mel pan Cepl
naladu se o tom bavit, bylo by to dobre.

Co se tyce odmeny, opet se domnivam, ze jako autor mohu stanovit
nulovou odmenu, a opet by to asi chtelo podivat se, zda v dane
souvislosti jsou platne licence, pod nimiz jsou zde sirene
"zadarmo-programy" komercnich firem. Cili zde zase se zaverem rozboru
nesouhlasim, ale zase by to asi bylo vhodne probrat podrobneji.

Kazdopadne nevim, jestli je tahle konference uplne to nejlepsi
prostredi na tyto rozbory -- mozna by bylo dobre se presunout do
freesoftu (pan Cepl linux na linux.cz necte). Vzhledem k tomu, ze nyni
mame k dispozici solidni rozbor od cloveka, ktery ty licence skutecne
cetl, bylo by vhodne toho vyuzit k tomu, abychom se v tom zorientovali
i my nepravnici.

   .project: Perl, DBI, Oracle, MySQL, auth. WWW servers, MTB, Spain.