GNU licence (Re: Inzerat BSA) - trochu dels

buchal na freesoft.cz buchal na freesoft.cz
Čtvrtek Únor 3 09:57:58 CET 2000

    HP: On 02 Feb 2000 17:34:52 +0100, buchal na brailcom.cz
    HP: <buchal na brailcom.cz> wrote:
    ::  Mohl byste nejak konkretne rici, co ze clovek strati tim, ze
    :: bude programovat pod GPL, nebo ze bude takovy software
    :: pouzivat. Zkuste to nejak vecne.

    HP: Mam par uzivatelu sveho kodu (napr. DBD::XBase), kteri ocenuji,
    HP: ze na nem mohou postavit komercni reseni, sirit ho, vydelat na
    HP: nem, a nemuseji zakaznikovi davat zdrojaky (tedy know-how) sveho
    HP: reseni.  Diky tomu, ze sve Perlovske moduly sirim za stejnych
    HP: podminek, za kterych je siren Perl, tedy dle vyberu uzivatele
    HP: pod GPL i pod Artistic. A ja to povazuji za velmi pozitivni
    HP: (dokonce jsem uvazoval o tom, ze bych zrusil sireni pod GPL, ale
    HP: pak jsem naznal, ze diky paralelni existenci Artistic mi GPL az
    HP: tak nevadi).

    HP: Proste uzivatele (vyvojari) mych veci jsou schopni udrzet si
    HP: svou konkurencni vyhodu oproti ostatnim dodavatelum tim, ze
    HP: pouzivaji existujici kod (Perl a moduly z CPANu), aniz by byli
    HP: nuceni sve reseni uvolnovat pod GPL. S tim, ze ja mam zaruceno,
    HP: ze moje prace se v tom uplne nerozmelni.

Vite, vsiml jsem si, ze mnoho vyvojaru, kteri toho zas az tolik neumi,
potrebuji stit konkurence jako nastroj ke sve existenci. Podle meho
presvedceni chybi takovym vyvojarum skutecny talent, takze nemaji co
lepsiho nabidnout a proto potrebuji zavislost uzivatelu, kteri uz se
jednou z nejakych duvodu pro ne rozhodli. Pokud takovy uzivatel nema
moznost svobodne a kdykoliv zmenit vyvojare, samozrejme z toho tezi ten,
kdo drive s timto uzivatelem navazal spojeni.

Ale jinak si myslim, ze jste trefil ten povestny hrebik. GPL totiz
nepodporuje konkurenci, nybrz spolupraci a to je, uznavam, pro velkou
cast lidi dosud velice neresitelny rebus.

--

Jan Buchal