Instalace pod kontrolou - znovu a konkretnej

Zdeněk Böhm bohm na gacc.cz
Úterý Únor 15 11:25:20 CET 2000

Ahoj,

tuto diskuzi jsem tu zacal ja, ale zvrhla se dost jinym smerem, nez jsem
chtel. Dost me mrzi, ze muj dotaz byl podkladem pro flame.

Dost jste se zaobirali pojmem "zacatecnik". Tak vam nastinim, jak to vidim.
Rekl bych, ze je to typicky priklad BFU (nikoliv Bezny Franta Uzivatel, jak
se pise v inst. prirucce k RH 6.1, ale ono BFU v puvodnim zneni bez
titulku), ktere pracuje s Windows a zavadi o Linux.

Nejsem zacatecnik s pocitaci, ktery nerozumi pojmum jako "partition",
"fdisk" atd. (ten opravdu nema instalovat zadny OS, souhlasim s panem
Janikem) Pracuju s pocitaci dost dlouho, ale kdyz nepocitam Atari 800, tak
veskery styk s PC poskytoval MS-DOS a pozdej Windows. Jako snad kazdemu mi
zacali brzo lezt krkem. Nainstaluju program A, ten zapise knihovnu xyz.dll
veze 2, pak program B, ten knihovnu xyz.dll verze 2 prepise verzi 3 a
program A prestane fungovat. Po nainstalovani a odinstalovani par programu,
mate na disku spoustu sena, ktary je tam k nicemu, ale neni boha (snad ani
sam Gates), ktery by vedel, co se muze odmazat a co ne. Nic mi nevadi tolik,
jako kdyz nemam kontrolu nad svym strojem.
 Pak jsem zaslechl o Linuxu a sehnal CD RH6.0. Nechci na nej hazet blato (a
uz vubec vyvolat dalsi flame), jako totalni zelenac, jsem byl vdecnej, za
pomerne jednoduchou instalaci. Instalaci tak jak popisuje kniha Pouzivame
Linux od Welshe a Kaufmanna, bych v te dobe nejspis nezvladl (to jsou ty
deformace z Windows).
 Pote, co jsem se trochu rozkoukal a dovedel se neco o RPM (podekovani panu
Kasprzakovi za jeho clanky v Linuxovich novinach), jsem zjistil, ze muj disk
s Linuxem je v hodne podobnem stavu jako ten s Windows. Spousta sena.
Pochopitelne to neni chyba RH, ale moje. Ale myslim si, ze  pomoci
instalaku, tak jak je, se to da nainstalovat sice optimalnej, ale porad mi
chybi ta dokonala kontrola.
Moje predstava je nasledujici (nevim jak moc je realna, ale to je presne to
nac jsem se ptal, na distribuci, ktera se k tomu tak nejlip blizi):
Nabootuju z diskety, spusti se mi Linux. Vezmu RPMko s jadrem (myslim ze RPM
je dost povedeny system) a nainstaluju, pak RPMko s nejakym shellem (bash),
lilo ... Proste nastavim holej system schopnej bootovani z disku. Restart a
boot z disku, pak ruzcne vybiram jednotliva RPMka, podle toho, co opravdu
potrebuju a instaluju.
Vysledkem je instalace, kde je vse co potrebuju a nic navic (treba nekolik
window manageru - to je tezka rozezranost).

Muzete mi, prosim, vy co mate zkusenosti s nekolika distribucemi poradit,
popr nasmerovat na nejake howto, nebo popis.

Dik Zdenek

P.S. Doufam, ze tenhle mejl nebude startovni cara k dalsimu flame -:)