Dotaz Linux-zacatecnika

Jan Polacek Jan.Polacek na p5.f18.n420.z2.fido.cz
Úterý Únor 29 20:11:03 CET 2000

Zdarec Martin,

Utery Unor 22 2000 11:08, Martin Pokorný =:-v =------------> All:
 MP> Pritom se mi nechce zdat, ze OS, na ktery vsichni peji ody, neni
 MP> schopen okupovat stavajici cisty logicky disk a vyzaduje
 MP> re-partition
 MP> fyzickeho disku. A co se stane, to nemam odvahu zkouset (vzhledem
 MP> dulezitym datum).
Pokud nemas s linuxem zadny zkusenosti, tak bych to na tom disku stejne
nezkousel. Jinak udelej to, ze ten logickej disk partition magicem
uplne zrus, nech tam cisty misto. SuSe neznam, jenom debian a RH, tam
sou budto diskovy druid a nebo fdisk (linuxovej). Tam si muzes vytvorit
partition pro linux a swap. Predpokladam, ze mas v tom pocitaci jeden
disk, tak tam uvidis neco takovyhohle:
hda3 fat16 velikost
a musis pridat partition mountpoint dej / a nastavis tam velikost toho
volnyho prostoru co na disku mas bez 2*velikost RAM+1MB. Nastavis, ze
je to nativni linuxova partition.
Na ten zbylej prostor vytvoris swap.
Swap se dela velkej podle toho, co od ty masiny chces, ale pokud to
chces rekneme jako obycejnou stanici s takovejma featurama jako je
telnet a ftp a nic vic, tak se obvykle dava swap velkej jako 2*velikost
RAM. Kdyz to udelas spravne, tak bys tam mel videt zhruba tohle:

hda3 fat16 velikost
hda5 / ext2 linux native velikost
hda6        linux swap   velikost
volny misto 0

Pisu to z hlavy, tak to ber trosku s rezervou... nebude to takhle
doslovne, preci jenom neinstaluju linux sedumkrat denne... a v okruhu
500 kilometru nikoho takovyho neznam, abych ti to rekl presnejc.
Pri instalaci se te to este bude prevdepodobne ptat, jestli se ma LILO
nainstalovat do MBR, nebo na zavatek ty linuxovy partition. Kdyz das do
MBR, tak ti na zacatku bootovani pocitace nabehne lilo a muzes si
vybrat, jakej system chces zabootovat (kdyz zmacknes Tab, tak ti vypise
jaky mas moznosti).
Kdyz das na partition linuxu, budes muset pouzit nakej systemovej
manazer jako je napr. syscomander. Ten nedela nic jinyho, nez ze jednu
partition oznaci jako akrivni a druhou odznaci. Bootovani potom zacne z
ty aktivni partition.
Dej si to asi na to MBR.. ale zalezi na tobe. Pokud bys ten linux
jednou chtel zrusit, tak staci dat fdisk /mbr a lilo zmizi.

Cauky
                                                  Honza đB-Q