pretaktovanie C366 (long)

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Úterý Leden 25 13:59:40 CET 2000

> Mozno lame otazka :
>
> Poradite mi niekto ako step-by-step pretaktovat Celeron 366 ? Ake mate
> skusenosti s pretaktovanymi procesormi tejto triedy ?

No to jednoduche : Spusti se prislusny program, nastavi se pozadovana
rychlost, stiskne se "GO! " a pak zbyva pomodlit se, aby to nespadlo.

Ale ted vazne : Pretaktovani se provadi :

a) zmenou nasobitele. C366 = 5.5 x 66. Takze napr. pri zvednuti na
6.5 to bude 6.5 x 66 = 433. Ale to u novych CPU IMHO nepujde -
nasobitel je kontrolovany a neda se zmenit - pouze smerem dolu :(

b) zmenou zakladni frekvence. Celerony behaji na 66 MHz, mainboardy
umeji 66 a 100, slusnejsi jeste 75 a 112, ty uplne nejlepsi maji az
28 ruznych hodnot v rozmezi 66 - 150 MHz.

ad a) Je potreba zmenit nastaveni nasobitele (jumper, BIOS) podle
dokumentace desky. Ale bude to asi zbytecne.

ad b) Zmenit zakladni frekvenci (jumper, BIOS). Pro zacatek by melo
stacit zvednuti na 75 (366 -> 412).

Problemy muzou byt :

1) Nestiha CPU - pak je potreba takt snizit.
Projevuje se vetsinou zatuhnutim stroje, neocekavanymi pady apod.
Nekdy se doporucuje zvysit napajeni Vcore o 0.1 - 0.2 V - zpusobi to
strmejsi hrany a lepsi odezvy (mensi chyby), ale zase se bude CPU
vice zahrivat.

2) Nestiha pamet.
Na pretaktovane stroje je nutne mit pameti, ktere budou stihat i
rychlejsi takt. Napr. doma mam C433 = 6.5 x 66, taktovany na 6.5 x 82
= 525 MHz a chodi sqele. Akorat bylo nutne vymenit pameti PC66 za
PC100. Puvodni PC66 chodily spolehliev jen do 75 MHz. Na jinem stroji
(PIII na 500, taktovani 5x100) jsme pouzili dokonce PC133. Ten pak
dobtre slape na 5x122 = 560 MHz.	Problemy s pameti se projevuji jako
GPF (pod Win), core dump nebo "signal 11" pod linuxem. Na vyzkouseni
je dobry memtest - viz archiv konference. Pripadne problemy se daji
jemne doladit pomalejsim casovanim pameti v BIOSu.

3) Nestiha disk.
Velky problem je se sbernicemi. Od zakladniho taktu se odvozuje
taktovani AGP a PCI. Graficka karta vetsinou stiha (a kdyz ne,
uvidime sypany caj a nic se nedeje), ale horsi je to s PCI, resp. s
(E)IDE radici. Pokud je PCI taktovana napr. na 1/2 zakladniho taktu,
zvysuje se take rychlost PCI (u me konkretne cca 41 MHz misto 33) a
muze se stat, ze budou nastavat chyby pri cteni / zapisu z / na hdd.
Nekdo se ozyval, ze s tim ma problemy - viz archiv konference.
Resenim je snizit rychlost (E)IDE - vypnout UDMA, prip. snizit PIO
MODE na 4, resp. az na 3. Ale dost vyrazne to zpomali komunikaci s
diskem.

4) Prehrivani CPU
To je velky problem. Na pretaktovane CPU je treba nasadit poradny
vetrak, namazat stycne plochy vazelinkou pro lepsi odvadeni tepla a
pouzit kvalitni vetracek s loziskem. Nekdo doporucuje pouzit velkou
skrin a pridavnym vetrakem a nuceny obeh vzduchu.
Taky neni od veci chladit "softwarowe". Pod wokna je na to program,
ktery zastavi CPU, kdyz beha ve smycce a ceka na udalost. Zmena je
dost vyrazna - bez nej mi hlasi teplotu CPU okolo 50, s nim pod 40
stupnu. Pod linuxem by mela mit stejny efekt volba
CONFIG_APM_CPU_IDLE. BTW jak se da overit, ze to skutecne dela co
ma ? Mam dojem, ze pod linuxem se u me toto sw chlazeni neuplatni.

Postup pretaktovani :

a) pripravit si memtest na disketu
b) odpojit disk (nejlip vypnutim radice v BIOSu)
c) zmenit frekvenci (nejspis zvysenim zakladni frekvence)
d) zkusit memtest na zvolene frekvenci
e) aktivovat radic disku, zpomalit casovani disku
f) nastartovat OS
g) potrapit CPU (napr. kompilace jadra)
h) zvysit casovani disku na maximum + start OS
i) zkusit kopirovat velke bloky dat z / na hdd a hledat rozdily.

Kdyz to v nejakem kroku prestane fungovat nebo zlobi, je potreba
snizit rychlost (pridat wait stavy pro pameti a cache, zpomalit disk,
v krajnim pripade pouzit nizsi frekvenci).

> P.S.: nerad by som prisiel o redukciu s Slot1 na PPGA

A to jako proc ?!?

Hodne stesti !

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz