Cesky tisk - uvaha

Cejka Rudolf cejkar na kazi.dcse.fee.vutbr.cz
Středa Leden 26 13:03:19 CET 2000

pali na tmapy.cz wrote:
> Chtěl bych se zeptat na názor, případně rozvířit diskusi, která by nastínila,
> jak dlouholetý problém řešit.

Ja uz se o to snazil nekolikrat. Zaver vsak byl vzdy takovy, ze jsem hlupak
a ze vse skvele funguje. Proste "S Linuxem na vecne casy a nikdy jinak".
Ja ale naopak cim dal tim min chapu, proc lide stale na Linux prechazeji
a kdo ho pouziva, tak proc nechce prechazet na neco jineho (zatim pouzivam
kombinaci WinXX, bez kterych se proste obejit neda, a FreeBSD). Sice ma
Linux jiste nesporne vyhody v mnoha smerech, ale odpornosti se sdilenymi
knihovnami a mnoho dalsich problemu - to je myslim velmi odrazujici
faktor.

> Dle mého názoru je problém s českým tiskem (iso-8859-2 znaků) jedním z
> nejpalčivějších současných problémů, z pohledu českého uživatele.

A rozhodne neni sam. Zakladni problem je hned ve zpusobu vyvoje, ze
v Linuxu a v GNU si kazdy hrabe na svem pisecku. I proto mi Linux vadi
stale vic a vic. Navic do dnesniho dne neni ani jadro v nicem, co by
se podobalo CVS, takze nova jadra jsou uvolnovana jak kdy, bez navaznosti,
bez komentovanych zmen... (Nebo se pletu? Uz se to zlepsilo?) To je preci
naprosto neomluvitelna vyvojova chyba.

> Ale tisk to je něco jiného. Programy, které něco česky vytiskou (ted myslím
> hlavně tisk v grafice, vim mi samozřejmě tiskne skvěle :-) bez dodatečných
> úprav lze spočítat na prstech jedné ruky (ted mě ani žádný nenapadá).
> Možná mi nyní někdo vysvětlíte, že mám špatné informace a že jich jsou mraky.
> Rád bych to slyšel.

Je to zcela stejne, jako podpora cestiny v aplikacich. A uz jsem o tom
tady taky nekolikrat psal - samozrejme mi nikdo nechtel verit, ale ja
nikoho presvedcovat nebudu.

Zakladni chyba je v systemu. Dokud nebude podpora primo v X Window, dokud
se nebudou dodavat skelety kodu, jak udelat to, aby mohli lide psat
narodnimi znaky, a dokud si vyvojari nebudou moct snadno overit funkcnost
toho, co delaji (napsat LANG=cs_CZ a pojedou cesky - nic vic), tak
to bude vzdy jen oprava existujici aplikace s tim, ze v dalsi verzi
to mozna fungovat nebude, a o novych programech ani radsi nema smysl
se moc rozepisovat...

Nemusi to byt primo v jadre nebo na nejnizsi urovni X Window. Ale rozhodne
to nesmi byt na urovni neceho, co z ruznych duvodu nekteri nechteji
nebo nebudou chtit pouzivat (napriklad na urovni gnome - to je jen
proste nekaly boj o to, kdo bude muset chte nechte neco zacit pouzivat).
Stacily by nejake sdilene knihovny, ktere staci nekam prilinkovat a
vse zacne fungovat. Tecka. Zadne gnome.

> Zajímalo by mě, jestli někdo z konference je schopen říct, v čem je vlastně
> problém při tisku postscriptu. Ogonkify pomůže při tisku z netscapu, ale
> nezabírá na gnumeric a ostatní.

Pro rozumnou praci nefunguje ani pro Netscape. Tohle opakuji uz
snad po desate. I ukazkove HTML jsem sem posilal.

> Pokud se tu najde někdo (stačí i někdo ve spřátelených iso-8859-2 zemích), kdo
> ví, v čem je problém a jak na to, nemohl by to zde srozumitelně popsat, aby se
> případně někdo další mohl zapojit do vývoje gnome-printu, aby to tisklo rovnou?

Tj. kdo nebude mit gnome, nebude tisknout cesky. - To je skutecne desive
pomysleni. Pristoupi komercni firmy na pouzivani gnome? Ja poskytuje gnome
zaruky? ... Opakuji: System, system, system. Vzdyt to je jako v dobach
MS-DOSu, kdy si aplikace musela zajistovat vsechno. A stejnou chybu
se uporne snazi opakovat Open-source. Ach jo.

> Zdá se mi, že vývojářům, používajícím pouze iso-8859-1, se zdá, že vše bez
> problémů funguje.

Ale jak si muzou overit, ze jim to pojede i v iso-8859-2?

--
Rudolf Cejka   (cejkar na dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science