journaling fs na linux

Jan Bares Jan.Bares na antek.cz.no.spam
Čtvrtek Leden 27 16:51:18 CET 2000

> Journalovani a synchronni zapis jsou dve zcela odlisne veci. Pokud
> budes data zapisovat synchronne, tak budes muset porad delat uplny
> fsck po padu.
>
> Journalovani naproti tomu funguje tak, ze se data zapisou prvne do
> zurnalu a pak az na disk. Pokud system spadne behem zapisu do journalu,
> pozna se, ze journal je neuplny, a zahodi se. Pokud system spadne behem
> zapisu na disk, tak se pri dalsim bootu vezme journal a vsechny
> data z nej se prekopirujou na prislusna mista na disku, cimz se
> zajisti integrita a neni treba provadet fsck.

> [...]

Muj osobni vyklad pojmu journalovani je, ze journalovani mi nezajisti ze
obsah souboru je konzistentni, ale zajisti ze vsechny zmeny filesystemu
*jsou* konzistentni takze nemusim po padu kontrolovat konzistenci celeho fs.
Takto funguje napr. NTFS. Pokud existuje jine journalovani, ktere zajistuje
tez konzistenci *obsahu* souboru na disku, t.j. to co jsem pochopil z tveho
predchoziho mejlu, tak si to nedovedu predstavit bez podpory API typu:
begin_transaction, changed, commit/reject. Nejsem Linuxak ale pochybuju ze
tam takove funkce jsou. Jak je to tedy mysleno?

Honza