Inzerat BSA (trochu OT)

Ing. Miloslav Ponkrác ponkrac na peregrius.cz
Neděle Leden 30 15:50:32 CET 2000

Dobry den,

dovolte mi, abych pridal svuj nazor. Nejsem zastance kradeneho software, a
rozhodne to nechci podporovat. Je to urcite spatne podle zakona a zakon to
zakazuje.

Je ale zajimave se na to divat z hlediska vyvoje trhu. Nic totiz nevznika
nahodou. Celkem je jasne, ze zajmy obchodniku (a dnes jsou obchodnici ti,
kteri vyznamnou merou vytvareji zakony, byt v pozadi, takze nekdy i zajmy
zakona) jdou casto proti zajmum trhu. Podstatou toho vseho je, ze se drzi
nejaka rovnovaha, ktera zarucuje, ze dostane sve (byt ne v plne mire) jedna
i druha strana.

Priznejme si, ze vetsinou se kazdy stara sam o sebe. Obchodnici maji sve
zajmy, trh jine. Ucelem obchodu, politiky a dalsich subjektu je vyklickovat
mezitim a najit rovnovahu. Pokud nekdo prilis omezi jednu stranu, doplati na
to sam. Nekdy mi napada prirovnani, jestli kdyz spolecenska situace zaridi,
ze budu umirat hlady, a spolecnost mi neda zadnou zakonnou moznost, abych se
najedl, zda budu krast, abych neumrel, nebo umru hlady s klidnym svedomim,
ze jsem neporusil lidske zakony. Donuti-li k tomu vetsinu lidi, vysledkem je
rozvracena spolecnost, kterou lide drancuji kvuli hladu, a kterou nedaji uz
dohromady ani zakony. Tim rikam, ze pri odhadu, proc neco vzniklo se nestaci
kryt za lidske zakony, ale je potreba rozebrat i nezakonne aspekty.

Tim rikam, ze soucasny SW svet je v nerovnovaze, protoze

1) Microsoft zdrazuje svoje produkty v dobe, kdy je ucinil
nepostradatelnymi. Tim nutne musi dochazet k tomu, ze se musi krast. K tomu,
aby byl vyber, a lide si mohli svobodne vybrat i z jinych produktu, by
musely existovat neprustrelne strandardy. Microsoft me nuti, abych pouzival
standardy, ktere nemohu pouzivat, nez na Windows. Respektive nenuti me
Microsoft, ale lide kolem me. Ale hlavnim problemem Microsoftu je, ze se
stal chamtivym, a misto toho, aby drzel ceny, nebo je snizil, tak zdrazuje.
Windows 2000 budou o nejakou tu tisicovecku drazsi, nez Window 98. Rad jsem
pouzival Microsofti produkty, protoze nektere z nich nejsou spatne. Ale
uznejte, ze upgradovat pocitac kazdych pul roku nelze. To mohl Microsoft
delat rekneme osm deset let, nez to lidi prestane bavit. Mam dojem, ze to
lidi prave prestava bavit. Osobne si myslim, ze samotny Microsoft uz neveri
v budoucnost Windows, jenom z nej chce jeste vytriskat posledni penize, co
to jde.

2) Linux zase je zdarma, coz ma dva aspekty. Jeden je ten, ze vetsina
programatoru musi pro Linux pracovat jako bocak, tedy pri jinem zamestnani.
Idealni je to na univerzitach, pri spravcovani site, apod. Ale mnoho lidi,
kteri by radi pridali kaminek k Linuxu, nemohou, protoze si musi jinde
vydelavat. Soucasny system vyvoje Linuxu moc lidi neuzivi. Jiste, jsou tu
sluzby, apod. Je jenom otazkou casu, kdy Linux sebere jedna, nebo vice
firem, zacne financovat jeho rozvoj a vyvine kvalitnejsi verzi Linuxu. A
nebo vydela na Linuxu jinym zpusobem. Ja vim, je tu GPL licence, ale
konecne, po malych krocich se da vse preprogramovat, a inspirovat se kodem v
Linuxu. Stejne to dela Microsoft. Prakticky kazda firma, ktera
spolupracovala s Microsoftem, spatne dopadla. Microsoft ziskal zdrojaky, a
firmu vykopl. Jako priklad Microsoft-Sybase, a MS SQL Server. Nebo OS/2 a
Windows., atd. Takze se to da s Linuxem udelat podobnym zpusobem. A linuxaci
firmu, ktera pozdeji povede ke komercionalizaci Linuxu, budou mohutne
podporovat.

Zkratka mi tu chybi zlata stredni cesta, ktera podle meho jenom jedina musi
zvitezit. Dat sanci vydelat, ale zase nesmi SW stat tolik, aby to
odrazovalo. A nebo nabidnou SW jinym zpusobem.

Krast SW se nema, ale proc se vlastne krade? Ukrast penezenku je jine, nez
ukrast program. Kdyz ukradnete penezenku, je trest mirnejsi, protoze je v ni
vetsinou min penez, nez na jednom cerne zkopirovanem CD. Bez problemu na CD
zkopirujete programy za stovky tisic korun. Kdyz ukradnete penezenku se
stejnou sumou, tak to vam moc neverim. Pokud neni v penezence 2000 korun, je
to jenom prestupek, a sedet nepujdete. Tedy z hlediska zakona je lepsi krast
penezenky, protoze se spise vyhnete trestu, kdyz vas chyti... I o tomto jsou
zakony... Pokud nekoho prepadnete kvuli penezence, mnohdy je podle zakona
spolecenska nebezpecnost mensi, nez kdyz v miru bez ohrozeni lidi
zkopirujete programy. Ackoli nejsem pro cerne kopirovani SW, prece jenom mi
tato diference v zakone vadi.

Jsem proti cernemu kopirovani CD, ale nedavno jsem mluvil s firmou, ktera
vypaluje CD. Dozvedel jsem se, ze i kdyz maji automaticke kopirovani CD,
tedy vezmou CD, stahnout to jako image na disk a hned zkopiruji na druhe CD,
vystavuji se riziku postihu ze zakona. Pry musi videt, jake soubory
kopiruji, i kdyz soubory ani nevidi. Nepomaha ani podepsany papir od
zakaznika, ze na sebe bere zodpovednost, a prohlasuje, ze vse je legalni. Je
uplne jedno, ze pokud nepalite zrovna Windows, nemusi jit poznat, co na
disku je. Nikdo na svete nezna obsah vsech souboru co kdy existovaly, a tim
spise, pokud pouziva pouze zakonny SW. Nakonec to vyresili, vse pripravi ke
kopirovani CD, a zakaznik musi stisknout Enter, pak uz je to v zakone brane
jinak. Je tedy nezakonne zalohovat data? Podle zakona si lze poridit jednu
kopii legalniho SW, ale kdyz prijdu do oficialni vypalovny CD, tak mi to z
pudu sebezachovy dost casto neudelaji. Zaplatpambu, ze jsou lidi porusujici
zakon. Jinak by mi nekdo neprepalil oficialni CD s Office 97 v cene hodne
pres deset tisic. Rozumite tomu, kdyby byli vsichni tak poctivi v zakone,
mohl bych se dockat toho, ze skrabanec na CD Office me bude stat mnoho
tisic, protoze pres to, ze si smim poridit kopii, tak me nikdo kopii
neudela. Musi mit tedy podle policie kazdy svou vypalovacku?

Mozna jsem obcas prestrelil, ale rekl bych, ze sam zakon nema jasno. Rekl
bych, ze se teprve zakony tvori. Co s tim? Nekdy mi pripada, ze zakon
porusuji uz tim, ze sedim u pocitace.

Jsem zvykly na to, ze reklamy zvelicuji, jak je vsechno bajecne. Jak samotny
inzerat, o kterem se mluvi, tak i bajecne prasky na prani. Na tom ze zakona
neni nic spatneho. Ale lidsky vsichni vime, ze lide jednani podle toho, jak
jsou informovani. Tedy budou jednat podle inzeratu, i kdyz je to zakonne v
poradku. A nebudou vzdy jednat dobre, i kdyz zakon je pochvali. To je
normalni.

Ale reknete mi presne, co se u pocitace smi a co se nesmi? Kde to zjistite?
Hlavne represe na palice CD bez ohledu na to, co prepaluji, mi davaji tuto
(stale nezodpovezenou) otazku.