GNU licence (Re: Inzerat BSA) - trochu delsi

buchal na brailcom.cz buchal na brailcom.cz
Pondělí Leden 31 17:53:31 CET 2000

    MP: +Jeste jsem nepotkal ceskeho pravnika, ktery by uplne pochopil
    MP: GPL. Pokud +jde o tu zmenu autorskeho zakona, je to jiste
    MP: dulezita vec. Obavam se +vsak, ze nebude tak jednoducha.

    MP: Nezlobte se, ale za prve, pokud GPL nechapou pravnici, pak je z
    MP: pravnickeho hlediska tato licence na pytel. Za druhe, nemyslim
    MP: si, ze jste potkal vsechny pravniky.

Neeee, to jsem skutecne nepotkal. Snad jsem to ani nenapsal. :-)) Nerad
bych pausalizoval.

    MP: +Opravdu stale nechapu, proc by melo byt nestestim, aby veskery
    MP: kod byl +pod GPL. Vzdyt to je opravdu vyhodne pro vsechny.

    MP: Neni. Stejnym zpusobem nekdo tvrdi, ze je vyhodne zrusit Linux a
    MP: nechat jenom Windows. A Vas to vsechny pobouri jako vosy. A je
    MP: to v zasade stejny nazor. Tedy nazor: "Co je dobre pro me, je
    MP: absolutne nejlepsi pro vsechny."  Ja tuto debatu zacal proto, ze
    MP: si chci ujasnit klady i zapory GPL. A myslim si, ze existuje
    MP: vice lidi, kteri by toto vysvetleni potrebovali. A ja take.
    MP: Proto o tom debatuji. Licence GPL ma plusy i minusy. Jako
    MP: vsechno na svete.

Myslite? :-) Smekam tedy klobouk pred Vasimi vedomostmi. Jenom tak prece
muzete rici, "jako vsechno na svete".

Pokud jde o to zruseni Linuxu, me to nepobouri. Nejde ovsem take o Linux
ale o princip svobodneho tvoreni a pratelskeho sdileni myslenek.

    MP: +Neumi ted rychle odpovedet na ten Vas priklad s
    MP: Includami. Jeste se k +tomu vratim. Jen reknu, ze Vas priklad a
    MP: z neho plynouci zaver neni +spravny.

    MP: Nezlobte se, neni to napadani, ale zkuste mi to vysvetlit,
    MP: muzete-li. Jde mi opravdu o poznani, nikoli o provokaci.

Nemyslim si, ze by ve Vasem pripade slo o napadani nebo provokaci. spise
o predcasne zavery na zaklade maleho mnozstvi vstupnich informaci. :-)
Sherlock Holms rikal wocnovi neco takoveho, ze je nejvetsi chybou lidi,
ze na zaklade nedostatecnych podkladu delaji ukvapene zavery, ktere je
pak vedou k nespravnynm rozhodnutim.

    MP: + MP: Urcite neni spravedlive, aby nekdo vzal zdrojaky a pak je
    MP: + MP: uzavrel. Pokud to nechci. O naproste zavislosti na
    MP: vyvojari je + MP: to jine. Osobne si myslim, ze nejvetsi svoboda
    MP: vznika, pokud se + MP: dodrzuji standardy a zvyklosti.

    MP: +Tomu nerozumim. Myslim, ze jsem vyhody GPL z hlediska svobody
    MP: popsal +vyse.

    MP: Tedy takto. GPL krome svobody, kterou jste popsal i svobodu
    MP: bere. Bere svobodu rozhodnout se, co s mym kodem, pri kterem
    MP: pouziji GPL licenci. Je naprosto v poradku, pokud pouziji cast
    MP: zdrojaku od nekoho, kdo je dal zdarma, tak na nich nevydelavat,
    MP: zejmena pokud s tim autor nesouhlasi. Tedy rekneme spise, ze je
    MP: to slusnost. Ale pokud pouziju 2 radky z GPL, pak musim treba
    MP: svoji celorocni praci umoznit distribuovat jako GPL. A to uz
    MP: neni slusne z hlediska GPL licence. Minimalne je to
    MP: nesvobodne. Proto si chci ujasnit, co je s include soubory,
    MP: protoze tam jste temer donucen je pouzivat. Pak uz je to
    MP: nesvoboda slusna.

Opet jste se dopustil ukvapeneho zaveru.

1. GPL neznamena nemoznost vydelavat!!!

2. Pokud plati bod 1, pak Vam nic nebrani dat svuj software take pod GPL
   a vydelavat. :-)

    MP: Berte to tak, ja nejsem proti GPL, ale chci-li se neco dozvedet,
    MP: musim se zminit o kladech i zaporech. Klady jsou tu zrejme,
    MP: nikdo z Vas se s tim netaji. Ale jak se zacne o zaporech, tak
    MP: ... proste neexistuji.

Myslim, ze jsem Vam dluzen pouze odpoved pokud se tyce tech includu. Tam
zatim presne nevim. Ale napravim to. :-)

    MP: +:-) Myslim si spise, ze o GPL je jen chabe povedomi, ale presto
    MP: se jiz naslo +dost tech, kteri vedi, ze GP" je "virus", nebo ze
    MP: se programator pisici pod GPL +neuzivi.

    MP: A nezlobte se, ale tak mi to vysvetlete. Ja sakra nechci nikoho
    MP: napadat. Ja si osobne myslim, ze GPL se jako virus
    MP: chova. Cehokoli se GPL dotkne, je proste GPL. Hotovo. To, ze se
    MP: programator GPL neuzivi, jsem nerekl. Jenom jsem rekl, ze v
    MP: nekterych pripdach to muze "uziveni" ztizit.

Ja jsem take nerekl, ze byste to vsechno rekl Vy. :-) Mozna, ze me ted
nekdo znaly vedy lekarske opravi, ale myslim si, ze virus je spise
destruktivni zalezitost. :-)

--

Jan Buchal