Novy debian?

Ing. Miloslav Ponkrác postovni.holub na atlas.cz
Pátek Červenec 21 16:52:03 CEST 2000

Od: Pavel Hanak <hanak na brailcom.cz>

>    MP: Pokud chcete ještě někdy mít bezplatný Linux, tak je otázka
>    MP: nekomerčnosti dost podstatná.

>Pro free software není nejvýznamnějším faktorem jeho bezplatnost,
>nýbrž svoboda, která může být jistými aspekty proprietárních modelů
>ohrožována. Pokud se podaří ubránit proprietárním tendencím stávajících
>komerčních subjektů, neměla by být z povahy věci ohrožena i ta
>bezplatnost, protože se člověk koneckonců může obejít úplně bez
>distribucí -- může si všechno kompilovat ze zdrojáků.

To je právě mylný dojem. Abych upozornil na zádrhel, napíšu trochu větší
nelogičnost. Nikdo nepotřebuje Windows od Microsoftu, může si ho napsat sám.
Ale většina lidí to dělat nebude.

Já vím, že si každý může zkompilovat Linux, ale většina lidí to dělat
nebude. I když ta většina je o dost menší, než v předcházejícím případě.
Komerční Linux už z podstaty má větší prostředky (získané prodejem Linuxu)
na propagaci svého, komerčního, Linuxu.

> [...]
>s věcmi, které jsem tak neměl rád u M$ a jejich produktů. Např. nekorektní
>a nepravdivé reklamní manipulování potenciálních zákazníků. Viděl jsem
>třeba v jednom časopisu recenzi počítače s předinstalovaným Linuxem, kde
>jako podnadpis bylo použito "Konfiguraci zvládne každý" a dále text
>pokračoval "Složitost správy systému bývá hlavním argumentem proti
>zavádění unixového (linuxového) prostředí do domácností. XXXX Linux však
>obsahuje nástroje pro její maximální zjednodušení, takže ani pro méně
>zkušeného uživatele by neměla být noční můrou..."

Reklamní hlášení, pokud teda nejsou úplně blbá, stejně jako volební hlášky
mají jednu vlastnost, a to upřímnost. Jenom v reklamních hláškách uslyšíte,
co je skutečným problémem. Stejně tak, jako politici v předvolebních heslech
najednou přesně ví, co trápí lidi, ač jinak to vypadá, že je to nezajímá,
tak i v reklamních heslech o Linuxu se objevuje pravda. Pravda o tom, co je
skutečným problémem.

Možná nekomerční Linux zapomněl na to, že také obal prodává. Že každý není
programátor, že každý se nechce brodit hory konfiguračních skriptů. A
takových lidí je většina. Toho jsou si komerční Linuxy dobře vědomi. Proto
ty reklamy.

Většina lidí potom dá přednost komerčnímu Linuxu, který se bude snažit
vyřešit ty velké bolístky Linuxu (pro lidi bolístky, ne pro správce sítě).
Možná, že jednou, až správci sítí zjistí, že jejich práce znamenala peněžní
sponzoring do jiné z firem jenom proto, že se jim líbil chaos, třeba se
polepší.

A zase, metoda distribuce nekomerčních Linuxů je taková, že ke skutečnému
vývoji mají přístup pouze správci sítí, nebo lidé sedící na rychlé pevné
lince. Jenomže pěkný obal nevytvoří správci sítí (ti jsou spíše na jádro a
síťové funkce), ale jiní lidé, kteří ale k nekomerčním Linuxům mají slabší
přístup. A kruh se uzavírá.

Miloslav Ponkrác

S pozdravem

Miloslav Ponkrác