cas a 32-bit platformy

Ing. Miloslav Ponkrác postovni.holub na atlas.cz
Středa Červen 7 16:34:31 CEST 2000

MP>Prosím Vás, a myslíte si, že těch 32 bitů je pro většinu aplikací
MP>omezující?

PN>Kdyz na soucasnem pocitaci (procesoru) spustim 16bitovou
PN>aplikaci, tak se nedockam, ze to neco udela - procesory uz
PN>ztraceji schopnost efektivne provadet 16bitovy kod. Jinymi slovy,
PN>16bitovou aplikaci za pet let mozna ani nespustim.
PN>Dtto 32bit a treba patnact let.

MP>Umite dnes spustit 8bitovou aplikaci? Kde a na cem?

Já si myslím, že je to trošku jinak. 8-bitový procesor nestačil ani sám
sobě. Musel výš. Kdzž jsem dělal na á-bitové Z80 na Spectru, tak procesor
měl 16-ti bitové adresování a pseudo 16-bitové registry BC, HL, atd. Tudíž
8-bitů nestačilo ani procesoru samotnému hned v době vzniku.

16-bitový procesor už sám sobě stačil, ale okamžitě při jeho uvedení
vznikaly problémy, protože 16-ti bitové adresování i registry byly málo v
příliš mnoha běžných aplikacích. Leckterý dokument snadno přesáhne délkou
možnosti 16-ti bitového adresování, leckterý modul v C má taky přes 64 KB.
Spousta běžných obrázků musí řešit velikost přes 64 KB, zkrátka příliš moc
věcí potřebuje více bitů na adresování i na registry. Programy přes 64 KB
jsou také běžné.

32-bitový procesor už žádné takové výrazné meze pro běžnou práci nemá. Tudíž
tlak na výměnu za 64-bitů není ani zdaleka takový, jako u 16-bitů.

Je jasné, že už máme 64-bitové procesory, v podstatě už nějaký čas.
Nepochybuji o tom, že se rozšíří v databázových systémech, apod.

Kdysi dávno, v době kdy se ujímalo vlády místo mono poslechu stereo jsem
slyšel hezkou větu: "V roce 1970 již nebudeme poslouchat zvuk ze dvou
kanálů, ale běžný bude 12-ti kanálový poslech." Srovnejte to s dnešní
realitou o 30 let později. Zkrátka se zjistilo, že stereo většinou
postačuje, trochu něco přidá kvadrofonie, a dál to nějak neroste. Není
takové potřeby.

Miloslav Ponkrác