Gravis Ultrasound PnP - ALSA 0.5.8a / Yamaha WF192XG

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pátek Červen 23 12:17:52 CEST 2000

| Odesílatel: Karel Sovicek <karel.sovicek na b-d.cz>
| Yamahu WF192XG bych si treba koupil, ale vazne to jede pod Linuxem? V
dokumentaci ALSA je v souboru SOUNDCARDS hardwarova podpora MIDI
(SYNTH_MIDI -> internal synth that handles MIDI data) pouze pro Thurtle
Beach a SBLive! Vse ostatni tedy jede pres emulatory (t.j. hudebne
nepouzitelne). A hlavne bych chtel kartu s RAM. Pro Ultrasound (s 8 MB)
jsem napr. koupil banku Utopii. Vlastni zvukove fonty davaji vetsi
moznosti. Vy mate konkretni zkusenost s tou Yamahou a MIDI pod Linuxem?

Ja ji pod linuxem zatim neprovozoval, jen se na to chystam (snad, pokud
bude cas). mela by to umet naprosto posledni, cerstva (mozna beta) alsa.

Yamaha pouziva jiny format ukladani dat, nez vsichni ostatni, jedna se o
parametricky rozvoj vzorku zvuku v case (AWM-2 synteza) + komprese, nikoli
vsak ztratova. Udelat pro tohle samply je dost tezka prace i pro yamahu.
Zato ale do nekolika malo mega vmestna to, co treba roland do zhruba
8-nasobku. Skoda je jenom to, ze umyslne zablokovali moznost ovlivneni
nekterych parametru syntezatoru prave u tehle karty (proto jsem si poridil
SW-60XG, ktera je blokovane nema) - ale otazkou zustava, kdo je bude
vsechno menit (prumerny konzument urcite ne a profesional at si to koupi za
50x vic).

Jinak co se tyce AWM-1 syntezy, tak malou SRAMku 256k mela SW-20PC, tam se
tech zvuku dalo taky nacpat hodne (pokud to clovek umel), ale XG to neni,
zvukove na to ze je to yamaha nic moc.

Ultrasound neni nijak genialni sampler (je to i jedna kvalitativne z
nejhorsich zvukovek, horsi je snad uz jen disney-sound :), to uz je fakt
lepsi soundblaster (podle mne nejlevnejsi jakz-takz pouzitelny sampler).
Doporucuji vsak nikoli SB-PCI, ale nejlepe AWE64 (nejlepsi prevodniky mel
SB16, ale ten zase nema WT). Pokud mate zajem, mam nekde navod na desku pro
32 bitovy SIMM misto tech jejich spec modulu pro AWE64.