Cesky tisk - uvaha (dlouhe)

Středa Březen 1 01:05:28 CET 2000

A ti naivnejsi z vas si mysleli, ze jsem uz skoncil, co? :)

On 26 Feb 2000, Alexandr Malusek wrote:

> Ceske standardy (normy) "vytvari" Cesky normalizacni institut
> (http://www.csni.cz/ - tam je i popsano, co znamena ono slovo
> vytvari). Ten spolupracuje se zahranicnimi a mezinarodnimi
> normalizacnimi instituty. Nemate-li penize na financovani tvorby nove
> normy, nikdo se s Vami bavit nebude.

Je otazka, jestli si pan Pokrac predstavoval standard oficialni nebo
neoficialni. (BTW: Kdesi probehla diskuse na tema, jestli jsou
standard a norma z hlediska ceskeho jazyka synonyma a vysledek byl,
ze asi uplne ne.) To je v konecnem dusledku ale jedno, protoze zalezi na
tom, jak je respektovan.

> Podle me by melo byt snahou statni spravy prubezne normalizovat jak
> kodovani cestiny, tak i format dokumentu pouzivanych ve statni
> sprave. (Uz jen z toho duvodu, aby urednici mohli sve dokumenty
> pouzivat i po nekolika letech, bez ohledu na to, jak budou nektere
> firmy modifikovat svuj kancelarsky software.) Ocividne na to nejsou
> penize, a tak je vysledkem nejednotnost.

Bylo, nebylo, urednici vydali zlutou brozurku, ktera se jmenoval nejak
jako "Standard SIS", a v ni bylo co? No, ze standardnim kodovanim cestiny
je ISO 8859-2. Ostatni tam byla mozna byla zminena, ale jen tak, ze se smi
pouzivat pouze interne v uzavrenych systemech.

On Sun, 27 Feb 2000, Ing. Miloslav Ponkrác wrote:

> Bohuzel s vami musim souhlasit. Podival jsem se na stranky podrobne.
> <offtopic>
>  Take me trochu zarazilo, ze normy se pouze prodavaji, ze neni snaha alespon
> stavajici normy vydat v
> elektronicke podobe. Mozna je ale institut v samofinancovani, potom to
> chapu.
> </offtopic>

Vyrobci norem, zvlaste ti svetovi (treba ISO), se "samofinancuji" docela
slusne. (Co byste rikali na cenu zhruba 1 britska libra za
stranku?) Oficialne se z toho "financuji prace na novych normach."

On Sun, 27 Feb 2000, Petr Tomasek wrote:

> Hmm..  a zkoousel s tim nekdo neco delat (presvedcovat poslance, poradat
> kampane, etc..)? A vubec, je me divny, ze treba takova EU obstojne
> standarty nijak nepodporuje (o free softwaru ani nemluve). To vazne nikdo
> nezkusil tohle tema do "vyssich kruhu" podstrcit?

To uz do tehle konference moc nepatri, ale ve Francii uz takove napady
zaceli dostavat (ale spis bych to pripsal animosite vuci vsemu americkemu,
coz zahrnuje i nasi oblibenou monopolistickou sw firmu).

On Mon, 28 Feb 2000, Rudolf Ulc wrote:

> Jak pomůže českému tisku Ghostscript 6.0, který obsahuje fonty a
> encoding vektor pro ISO8859-2 ?

Nemusi si nikdo spinit ruce s vyrobou kvalitni zakladni sady PS fontu, ve
ktere budou ceske znaky (ruzne konverze Arialu do PFB apod. nelze
pri vsi ucte oznacit za kvalitni...v pripade toho Arialu uz tak nejde
z typografickeho hlediska moc oznacit ani original :> ).