Disk 13 GB

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Úterý Březen 7 07:06:37 CET 2000

> Kdyz uz tady byly zmineny problemy s velkymi disky -
> instaloval jsem nedavno IBM 9G do stroj kde uz byly 2 disky, tak sel na
> hdc (master sekundar)  a tam mi porad fdisk tvrdil, ze mam 16 hlav a
> spoustu cylindru
No on se tak hlasi (v rezimu normal). Sice trosicku keca, ale tech 16
hlav a XXX cylindru jsou hodnoty, kterym rozumi.

BTW limit 1024 cyl. je pak na 503 MB. Neni to moc, ale i tak se s tim
da pracovat.

> a podle toho se i choval
Spis bych se divil, kdyby to nedelal.

> - nepomohlo prenastavovani
> autodetekce v biosu apod.
A ta autodetekce mela jako najit CO ? Jestli je cisty jak lilie,
nemuze prece nikdo (BIOS ani linux)  rozhodnout, jake s tim ma
majitel umysly.

> Porad psal jen 16 hlav. Kdyz jsem jej pripnul na
> primary kontroller tak krasne skocil na 256 hlav a vse bylo OK
Spis bych tipnul, ze misto autodetekce je na primary kanalu nastaven
rezim LBA. V tomhle byl zakopany pes.

>  (cylyndry pod 1024).
Pak ale musel mit <= 8 GB a ne 9 :-)

Linux k diskum nepristupuje pres BIOS, ale na zacatku se ho zepta,
jak je disk nastaveny, pak se zepta disku a pripadne to zkoriguje.
Kdyz bude v BIOSu autodetekce (a zrovna vybere rezim CHS == NORMAL),
linux to prevezme, podiva se jeste do MBR disku (tam je v tu chvili
pusto a prazdno), a nakonec ty parametry uzna jako platne. Ostatne
jemu je to jedno - problemy mame my s natahovanim jadra, ale po
nabootovani si jadro dosahne kam potrebuje.

Resenim je nastavit rucne LBA (nejlip vynutit detekci disku v BIOSu)
a pak ho rozdelit. Od te doby si ho jadro bude pripoovat v LBA i
kdyby to bylo v BIOSu spatne / automaticky.

> Distribuce RH61CZ a MB Alladin 5.
To IMHO nema vliv.

> Ze by chyba v fdisku ?
Spis slepa vira, ze technika muze AUTOmaticky pochopit, co se od ni
chce. :-)

Mimochodem pouzivat disky v rezimu NORMAL ma taky nekdy smysl. Pokud
planujete, ze disk bude putovat mezi pocitaci (a hlavne pokud jsou
nektere z nich starsi 486), nemuze vam nikdo zarucit, ze bude vsude
stejne implementovane LBA a ze z toho disku pujde vsude nabootovat.
Pak ma smysl pouzit rezim NORMAL, ktery nastesti je vsude stejny.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s