Disk 13 GB

Petr Skoda skoda na sunstel.asu.cas.cz
Čtvrtek Březen 9 09:40:44 CET 2000

On Tue, 7 Mar 2000, Miroslav BENES wrote:

> No on se tak hlasi (v rezimu normal). Sice trosicku keca, ale tech 16
> hlav a XXX cylindru jsou hodnoty, kterym rozumi.

> A ta autodetekce mela jako najit CO ? Jestli je cisty jak lilie,
> nemuze prece nikdo (BIOS ani linux)  rozhodnout, jake s tim ma
> majitel umysly.

Tady jsem se spatne vyjadril - mozna proto nepochopeni,
prenastavovani autodetekce biosu = vypnul jsem autodetekci a natukal hezky
natvrdo LBA a pak dokonce i logicke cylyndry a hlavy uvedene na stitku
disku. V biosu to skocilo na 256 hlav, LBA bylo zapnute.

Podotykam v biosu bylo 256 hlav, zavolal jsem fdisk a ukazal 16 .
To same nastaveni bylo na primary kontroleru (misto 3. byl prvni radek v
tabulce disku - Award biosu) , zavolal fdisk a ejhle 256 hlav a partitiony
delal vsechny az na doraz.

> Spis bych tipnul, ze misto autodetekce je na primary kanalu nastaven
> rezim LBA. V tomhle byl zakopany pes.

Nebyl - LBA samozrejme znam.

> Pak ale musel mit <= 8 GB a ne 9 :-)

No tady to bylo kousek nad , asi mate pravdu nejak 1124 nebo tak nejak, uz
zafungoval vzpominkovy optimismus - tady pripoustim, ze kecam - zajimalo
me hlavne aby lilo videlo na mnou dodefinovanou dalekou partitionu (na
zacatku byly NT a jina havet)

> Linux k diskum nepristupuje pres BIOS, ale na zacatku se ho zepta,
> jak je disk nastaveny, pak se zepta disku a pripadne to zkoriguje.
> Kdyz bude v BIOSu autodetekce (a zrovna vybere rezim CHS == NORMAL),
> linux to prevezme, podiva se jeste do MBR disku (tam je v tu chvili
> pusto a prazdno), a nakonec ty parametry uzna jako platne. Ostatne
> jemu je to jedno - problemy mame my s natahovanim jadra, ale po
> nabootovani si jadro dosahne kam potrebuje.

Dekuji za jasne vysvetleni, presto tvrdim, ze to neslo.

> Resenim je nastavit rucne LBA (nejlip vynutit detekci disku v BIOSu)
> a pak ho rozdelit.

Nerozumet - koho delit, kam delit ?
Od te doby si ho jadro bude pripoovat v LBA i
> kdyby to bylo v BIOSu spatne / automaticky.

> Spis slepa vira, ze technika muze AUTOmaticky pochopit, co se od ni
> chce. :-)

Ja ji to ale rekl dost jasne a durazne - nepochopila ;-)

> Mimochodem pouzivat disky v rezimu NORMAL ma taky nekdy smysl. Pokud
> planujete, ze disk bude putovat mezi pocitaci (a hlavne pokud jsou
> nektere z nich starsi 486), nemuze vam nikdo zarucit, ze bude vsude
> stejne implementovane LBA a ze z toho disku pujde vsude nabootovat.
> Pak ma smysl pouzit rezim NORMAL, ktery nastesti je vsude stejny.

Vrele souhlasim, kdysi jem tahal suplik mezi nekolika stroji ale ten byl
jeste 420MB , takze zadny problem.

*  Petr Skoda                         Tel   : (0204) 649201, l. 361     *
*  Stelarni oddeleni                          (0204) 620361, 620136     *
*  Astronomicky ustav AVCR            Fax   : (0204) 620250             *
*  251 65 Ondrejov                    e-mail: skoda na sunstel.asu.cas.cz  *
*  Ceska republika                            pskoda na mbox.cesnet.cz     *