Uzivatelska pritulnost Linuxu

František Rybář postovni.holub na atlas.cz
Sobota Květen 6 18:13:01 CEST 2000

Dobrý den,

>Pouceni z toho neni. To je spis vyzva k zamysleni, jestli opravdu
>tolik stojime o to, aby se Linux stal konkurentem Windows. Aplikace

Proboha, proč srovnáváte Linux s Windows? To je jednoduché, stojí se o to,
aby se s Linuxem příjemně pracovalo. Na druhé straně Linux bude tím lepší,
čím více instalací Windows nahradí. Já mám v mnoha věcech na vybranou, buď
je budu dělat pod Linuxem, nebo pod Windows. Stejně tak mnohý správce sítě
má na vybranou, zda bude celý život u Windows, a nebo bude prosazovat Linux.

Programoval jste někdy pro Windows? Rád byste přešel na programování pod
Unix, protože nemusíte číhat všude zradu. Win API je zmatené a plné chyb.
Každá verze Windows má chyby jinde. Jenže to zákazníky nezajímá. Ty chyby
jsou považovány za Vaše chyby.

Zkrátka v životě si můžete někdy vybrat. Buď celý život Windows, nebo Linux.
Mnoho lidí bylo ve svém povolání dokazovat, že Linuxy umí líp, než Windows.
A dělají to, protože chtějí dělat s lepším systémem. Pokud jim vůbec byla
dána šance. Je to tak trochu jako, že si každý chlap musí vybojovat, aby měl
hezkou holku, a nečekat, co na něho zbyde. Tak i někdy se vyplatí i to
srovnání provést.

>pro Linux si casto pisou programatori sami pro sebe. Jenomze potreby
>programatora jsou dosti odlisne od potreb ostatnich lidi - bojim se

To je pravda. Ale oni tu nejsou jenom programátoři. Jsou tu i komerční
firmy, které mají eminentní zájem o Linux. Oni vědí, co je potřeba. Star
Office není dílo nadšeného programátora. A Netscape také ne. A MySQL také
ne. Atd.

Kromě toho jsou potřeby programátorů odlišné. Někteří programují dole blízko
systému, někdo nahoře, blízko lidí. To se nedá generalizovat.

>proto, ze snaha vytvorit Linux pro uzivatele je prinejmensim
>problematicka, protoze tvorit neco pro uzivatele, co sam nevyuziju,
>jednak neuspokojuje, jedna to nikdy nebude plne funkcni. Podivejte se

Programátoři jsou mezi všemi odvětvími uživatelů. Tudíž vždy se najde
potencionální programátor, který může to či ono udělat. Jenomže on třeba
potřebuje aplikaci. A pokud bude všude Windows, tak je velká
pravděpodobnost, že jí udělá pod Windows. A pokud bude znát Linux, udělá ji
pod Linuxem.

Zde narážíme na to, že se automaticky předpokládá, že programátoři
programují internetové servery a sítě. Tečka. Jenomže to už je také trochu
za námi. Dvakrát nevstoupíte do stejné vody. To je vývoj. Komerční firmy,
které se zajímají o Linux to vědí. Proč se komerční distribuce snaží
vyfešákovat grafické prostředí? Protože éra strohých systémových
programátorů v Linuxu už nebude tak převažující.

František Rybář