Uživatelská přítulnost Linuxu

Pavel Janík ml. Pavel.Janik na inet.cz
Sobota Květen 6 19:38:36 CEST 2000

   From: Petr Tesarik <tesarik na lupa.cz>
   Date: Fri, 5 May 2000 23:21:34 +0200

Ahoj,

   > vhodný nástroj. Mám ovšem také slečnu a ta se mě celkem logicky
   > zeptala, jestli se tam dá v něčem psát. Má pravděpodobně na mysli cosi
   > jednoduchého, v čem si může napsat obyčejný text, s nějakou možností
   > formátovat odstavce, změnit si typ písma, možná ještě vygenerovat
   > nějakou patičku stránky s číslem, to vše samozřejmě WYSIWYG, tj. aby
   > okamžitě viděla, jak ta stránka bude vypadat, ne že to bude prohánět
   > nějakým procesorem (neřku-li TeXem!).

o LyXu nebudu mluvit, ale já mám také slečnu a když se mne zeptala, jestli si
na mém počítači může napsat nějakou práci do školy, tak jsem jí řekl, že si
kvůli ní ten LaTeX klidně nainstaluji :-) Je to tedy především o výběru
(předpokládám, že o výběru vhodného nástroje, slečny jsou dané :-). Moje
slečna si píše diplomku v LaTeXu, obrázky kreslí v MetaPostu a když potřebuji
nakreslit obrázek já, klidně pomůže :-)

   > Tak na něco takového se Linux zkrátka nehodí. Kdo říká opak, ten Linuxu
   > hodně škodí, nejvíc ale těm lidem, protože jejich očekávání se zkrátka
   > nesplní.

Pokud říkáš, že se Linux na něco nehodí, tak si asi předem myslíš, na co by
Linux měl být. Proč se nás tedy ptáš? :-) Ostatně pokud bude StarOffice o
prázdninách (Sun sice říká v květnu, ale ...) počeštěný, tak kde je problém?

   > Dám jiný příklad. Někdo si chce brouzdat Internetem. OK, klikne na ikonku
   > Netscape na nějakém tom panelu (ať už GNOME nebo KDE), kouká... a ono nic
   > (Netchcípák totiž startuje, jenomže jak to má ten člověk tušit). Tak
   > klikne ještě jednou. Zase nic. Klikne do třetice a ejhle, nastartuje mu
   > Navigator (Communicator) a dvě okénka s jakýmsi

To záleží na konfiguraci správce oken. Někteří správci (ať již systémoví nebo
okenní :-) nedovolí spustit více než jednu instanci Netscapu.

   > napsat:
   >
   > killall -9 communicator-smotif.real
   > rm ~/.netscape/lock
   >
   > (jméno té Netscapovské binárky je z Debianu)
   >
   > A teď to srovnejte s tím, jak se startuje MSIE, nebo jak se likviduje
   > libovolná aplikace pod MS Windows...

Tou likvidací myslíš spuštění taskmanageru a pokud tam nefunguje ono magické
tlačítko, tak raději reboot? A není to o tom, že lidé vědí, že Windows je lépe
rebootovat a o Linuxu toho moc nevědí, tak řeknou, že to nefunguje (JAKO
WINDOWS, ale to už nedodají)?

A není všechno to, co jsi napsal, pouze o tom, že neexistuje pro Linux vhodný
prohlížeč? Milane, není teď vhodná doba na zveřejnění Tvých plánů?

   > je ten Linux ale pomalej, že jo. Třeba by mu pomohlo přebootování. A
   > taky že jo! No, to je pěkenej blábol, že prej Linux nevyhnívá, když
   > dlouho běží...

Ale takový uživatel je tzv. klikač a tomu je jedno, že něco nefunguje, vždy to
svede na něco jiného než na své neznalosti. Bohužel. Ano, můžeme se snažit
např. změnit startovací skript Netscape tak, aby se spustil pouze jednou
(někteří administrítoři se o to dokonce pokoušejí), ale pak se jistě najde
klikač, kterému Netscape zatuhne a on to svede na Linux. Jak tady kdosi tento
týden napsal, boj proti lidské blbosti (čti neznalosti) nemůže nikdo nikdy
vyhrát.

   > nedodělky, Mutt v xtermu je výborný pro mě, ale už ne tolik pro člověka,
   > který nedokáže pochopit, proč když klikne myší na zprávu, tak se nic
   > neděje, atd.

To je těžké. A klikne ten člověk levým, pravým či prostředním tlačítkem?
Předpokládám, že levým. Ale co kdyby chtěl, aby se ten mail otevřel pravým
tlačítkem? A co kdyby chtěl, aby se ten mail po kliknutím levým tlačítkem
vytiskl? Petře, počítačové programy mají zatím omezenou inteligenci a pokud si
uživatel nepřečte manuál, tak je celkem vysoká pravděpodobnost, že se s
programem neshodne. Já používám Gnus a taky se mi spousta věcí nelíbí, ale to
je pouze můj problém, protože si to klidně mohu kdykoli nastavit podle svého
přání. Některé programy to umožňují, jiné ne, ale čím více konfigurace
umožňují, tím jsou pro klikače "složitějšími"...

   > Omlouvám se, že jsem se tolik rozepsal, ale přišlo mi, že se spousta lidí
   > snaží prosekat cestu džunglí, jde na to s elánem, ale jaksi se zapomíná
   > dívat, jestli jde správným směrem. :(

:-) Myslím, že je to správné hodnocení. Ale má ještě jednu poznámku. Co nutí
takové uživatele používat Linux? Nejsou to náhodou pouze oni sami, protože si
chtějí Linux vyzkoušet a čekají něco jako Windows, ale podstatně
stabilnějšího? Nebude pro ně nakonec lepší si každý rok koupit novou verzi a
být spokojený (v rámci možností :-))? A když už ten Linux chce vyzkoušet, tak
proč v případě problémů všechno svádí na Linux, jak jsi naznačil? A nebo pro
ně bude lepší, začít se zajímat alespoň trošku o základy toho, jak Linux
funguje, aby jej lépe pochopili? Je to velmi složitá otázka. Já jsem nikdy
nikoho k používání Linux nenutil, ale pokud se mne někdo zeptá, jak bych
udělal to nebo ono, snažím se mu vždy ukázat takový způsob, jak to na Linuxu
udělat rychleji, efektivněji, levněji, spolehlivěji apod. Většinou se mi to
podaří... Ale ne vždy. Někdy je dokonce lépe člověku ukázat, jak je ten Linux
složitý :-) ale to už je spíše pud sebezáchovy.
--
Pavel Janík ml.
Pavel.Janik na inet.cz